Για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει με τα 2χρονα και 3χρονα παιδιά μας και έχουν τις εκρήξεις θυμού που πολλές φορές μας φοβίζουν, η αμερικανίδα ψυχοθεραπεύτρια Heather Turgeon εξηγεί.
Κατανοώντας τον εγκέφαλο
Τα tantrums δεν είναι απλά τραυματικές στιγμές απίστευτου πείσματος, κατά τις οποίες το παιδί διεκδικεί με σθένος αυτό που θέλει. Αποτελούν εξωτερικές συμπεριφορικές εκδηλώσεις ενός πραγματικού, βιολογικού φαινομένου. Είναι αληθινές στιγμές κατάρρευσης, όχι ένα προσποιητό ξέσπασμα κλάματος (είστε πλέον σε θέση να «διαβάζετε» τη γλώσσα σώματος του παιδιού σας και να αναγνωρίζετε τις διαφορές), οι οποίες συμβαίνουν όταν κάτι ενεργοποιεί συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου του παιδιού σας, όπως η αμυγδαλή –ένα μικρό μέρος στο κάτω μέρος του εγκεφάλου, το οποίο επεξεργάζεται συναισθήματα όπως ο φόβος και ο θυμός. Παραμείνετε, λοιπόν, παρόντες όταν το παιδί βρίσκεται σε κατάσταση κατάρρευσης και χρησιμοποιήστε τις παρακάτω συμβουλές:
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή τη διαδικασία. Δείτε πώς θα αξιοποιήσετε την ισχύ ενός tantrum:
-Μην ξεχνάτε σε ποιον μιλάτε: Όταν το παιδί πραγματικά καταρρέει, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να προσπαθήσετε να του μιλήσετε λογικά. Ξεχάστε τις λογικές εξηγήσεις. Μιλήστε στο συναισθηματικό μέρος του εγκεφάλου του: «Νευρίασες πολύ με αυτό, ε;» ή «βλέπω ότι είσαι πολύ θυμωμένη τώρα».
-Εμπλέξτε το λογικό μέρος του εγκεφάλου. Δοκιμάστε κάτι του στιλ «θέλεις να κάνουμε ένα πλάνο για το πότε θα μπορούσες να φας αυτό το μπισκότο;» ή «βλέπω ότι στεναχωρήθηκες πολύ που φύγαμε. Πρέπει, όμως, να πάρουμε την αδερφή σου. Υπάρχει άλλος τρόπος να λύσουμε αυτό το πρόβλημα;». Έτσι, το παιδί θα αρχίσει να απομακρύνεται από το πώς νιώθει προς το πώς να μη νιώθει έτσι.
-Χωρίς πολλά λόγια: Δεν χρειάζεται να πείτε πάρα πολλά ή να υπερ-αναλύσετε την κατάσταση ενός παιδιού με tantrum. Δείξτε λίγη κατανόηση ή ανακουφίστε το παιδί σας, δώστε μία λογική εξήγηση ή κάντε ένα πρόγραμμα για τη συνέχεια και ακολουθήστε το άμεσα. Αλλάξτε θέμα για τη δεδομένη στιγμή (επιστρέψτε στο ξέσπασμα αργότερα, αν θέλετε να εξηγήσετε κάτι ή να ολοκληρώσετε κάτι που αφήσατε στη μέση). Για να βοηθήσετε το παιδί σας τη στιγμή που βρίσκεται σε ένα συναισθηματικό χάος θα πρέπει να παραμείνετε ψύχραιμοι και να μην παρασυρθείτε από τον τυφώνα. Στο σημείο αυτό μπορείτε να στρέψετε την προσοχή σας αλλού, μακριά από το παιδί, και να του δώσετε την χώρο που ενδεχομένως χρειάζεται.
-Ενδυναμώστε το παιδί σας: Δώστε του τα εργαλεία για να διαχειρίζεται μόνο του τα συναισθήματά του. Δοκιμάστε να πάρετε μαζί μια βαθιά αναπνοή, πείτε του ότι μπορεί «να σταματήσει για λίγο, να κάνει ένα βήμα πίσω, να πάρει μια βαθιά ανάσα και να δοκιμάσει ξανά» ή αναγνωρίστε πως το να τρέχει γύρω-γύρω σε όλο το σπίτι το βοηθά να οργανώσει τη σκέψη του και τα συναισθήματά του, οπότε επιστρέφοντας σε εσάς να είναι πιο ισορροπημένη. Μην προτείνετε απλά τις τακτικές αυτές τη δεδομένη στιγμή. Μιλήστε γι’αυτές μετά την «καταιγίδα» σαν κάτι πολύ φυσιολογικό, σαν τροφή για σκέψη, και εξηγήστε στο παιδί ότι όλοι κάποια στιγμή κυριευόμαστε από τα συναισθήματά μας, αλλά βρίσκουμε τρόπους για να ρυθμίζουμε το πώς λειτουργούμε με αυτά (δώστε πραγματικά παραδείγματα –π.χ. έχουμε νεύρα; Μετράμε αργά μέχρι το 10 για να ηρεμήσουμε).
Εκλογικεύστε την εικόνα: Όταν βλέπετε όλο αυτό το δράμα να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια σας, φανταστείτε την τρελή νευροχημική κατάσταση που λαμβάνει χώρα μέσα στο κεφάλι του παιδιού και προσπαθήστε λίγο να αποστασιοποιηθείτε. Δεν λέμε να αποχωρίσετε από το δωμάτιο, αλλά να εκλογικεύσετε τη διαδικασία και να δείξετε λίγη παραπάνω ανοχή στα κλάματα και τις φωνές. Τα συναισθηματικά αυτά ξεσπάσματα έρχονται και φεύγουν. Δεν είναι δική σας δουλειά να τα διορθώσετε ή να τα εξαφανίσετε. Να είστε, όμως, παρόντες και να βρίσκετε ευκαιρίες να τα χρησιμοποιείτε «διδακτικά».
Μην ξεχνάτε πως στόχος σας δεν είναι να κάνετε τα tantrum να εξαφανιστούν με τρόπο μαγικό, αλλά να χτίσετε την ικανότητα του παιδιού να «αυτό-ρυθμίζεται», εξασκώντας την σύνδεση του συναισθηματικού με το λογικό μέρος του εγκεφάλου του. Αν κάνετε μέρος της καθημερινότητά σας το να συζητάτε για το πώς να διαχειρίζεται τα πολύ έντονα συναισθήματα, θα ξέρει τι να κάνει τη στιγμή που θα προκύπτουν και θα παρατηρήσετε πως σταδιακά η ένταση των tantrums θα μειώνεται.

Πηγή Διαβάστε περισσότερα https://rotasapantaw.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=12550&action=edit

Για την ομάδα Θετική Διαπαιδαγώγηση https://www.facebook.com/groups/413784475468424/files/
και για την
Υποστηρικτική ομάδα Attachment Parenting Ckantsiou Voula https://www.facebook.com/groups/961746033933236/