https://www.medcollege.edu.gr/wp-content/uploads/2014/12/images_pdf_self-steem2.pdf

Κυζιρίδου Γεωργία

Θέμα της ομιλίας είναι: ‘Αυτοπεποίθηση ή αυτοεκτίμηση;’
Τι σημαίνει πιστεύω στον εαυτό μου και πώς ορίζεται η αυτοπεποίθηση;
Τι είναι η αυτοεκτίμηση και ποιες οι διαφορές της από την αυτοπεποίθηση;
Πώς βελτιώνεται η αυτοπεποίθηση και από πού πηγάζει η χαμηλή αυτοπεποίθηση / αυτοεκτίμηση;
Πώς θα καταλάβω ότι δεν έχω αυτοπεποίθηση ή αυτοεκτίμηση;

Ορισμοί : Η έννοια της αυτοεκτίμησης συγχέεται συχνά με την έννοια της αυτοπεποίθησης. Αυτοπεποίθηση είναι ο βαθμός πίστης που έχει κάποιος στις δυνατότητές του, δηλαδή στην ευφυΐα του, τις γνώσεις του, τα ταλέντα του κ.λπ. Αυτοεκτίμηση είναι ο βαθμός πίστης που έχει κάποιος στιςαρετές που απαιτούνται για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του όπως στο θάρρος του, την εργατικότητά του, τη δύναμη θέλησής του κ.λπ.. Η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση επηρεάζουν η μία την άλλη και ως έννοιες μοιάζουν μεταξύ τους. Ωστόσο η αυτοεκτίμηση αναφέρεται σε κάτι ασύγκριτα πιο ουσιαστικό απ’ ότι η αυτοπεποίθηση: η αυτοεκτίμηση αναφέρεται στην ίδια την αξία του ανθρώπου, γιατί η αξία του ανθρώπου κρίνεται όχι από το πόσες δυνατότητες έχει, αλλά από το κατά πόσον αξιοποιεί τις (πολλές ή λίγες) δυνατότητες που διαθέτει. Η καλή αυτοεκτίμηση είναι ό,τι χρειάζεται πραγματικά ο άνθρωπος στη ζωή του, γιατί του εξασφαλίζει ευτυχία σε ψυχολογικό επίπεδο και μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των δυνατοτήτων του για την εκπλήρωση των επιθυμιών του σε πρακτικό επίπεδο.

 ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής 

 

http://www.truepsychotherapy.gr/%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%AF%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7/

Αυτοεκτίμηση και Αυτοπεποίθηση. Ποια είναι η διαφορά;

Η αυτοπεποίθηση είναι ένα από τα πολλά τμήματα της αυτοεκτίμησης, που είναι πολύ πιο ευρεία έννοια.
Μια από τις βασικές διαφορές ανάμεσα στα δύο είναι πως ενώ και τα δύο χρειάζονται μια σταδιακή διαδικασία για να οικοδομηθούν, η αυτοεκτίμηση θέλει αρκετό καιρό για να χτιστεί, ενώ η αυτοπεποίθηση μπορεί να αποκτηθεί πολύ πιο άμεσα.

Η αυτοπεποίθηση συνίσταται στην πίστη που έχει κάποιος στην ικανότητά του να πετυχαίνει τα πράγματα που θέτει ως στόχο. Μπορεί κανείς να έχει αυτοπεποίθηση σε έναν τομέα της ζωής του και να στερείται αυτοπεποίθησης σε άλλους. Για παράδειγμα, μπορεί κανείς να νιώθει πολλή αυτοπεποίθηση στη δουλειά του, αλλά να του λείπει σε θέματα που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη και τη διατήρηση διαπροσωπικών σχέσεων.

Η αυτοεκτίμηση από την άλλη πλευρά, έχει να κάνει με την αίσθηση που έχει κανείς για την προσωπική του αξία. Αναφέρεται στο πόσο σημαντικός νιώθει κανείς για τον εαυτό του ανεξάρτητα από τα επιτεύγματά του. Είναι πολύ πιο ευρύς όρος από την αυτοπεποίθηση με την έννοια ότι είναι το σύνολο των πεποιθήσεων που έχει κανείς για τον εαυτό του σε σχέση με αυτά που καταφέρνει, τα συναισθήματα του, την συμπεριφορά του απέναντι στους άλλους, την συμπεριφορά των άλλων απέναντί του, τα γεγονότα της ζωής του, την αντίληψη του σώματός του κ.ο.κ

Η αυτοεκτίμηση έχει πολύ πιο διευρυμένες συνέπειες από την αυτοπεποίθηση. Επηρεάζει τις σχέσεις μας με τους άλλους, το είδος των γεγονότων και των ανθρώπων που προσελκύουμε στη ζωή μας, τη σωματική και ψυχική μας υγεία και πολλά άλλα. Πάνω στη βάση μιας υψηλής αυτοεκτίμησης μπορεί να οικοδομηθεί και μια υψηλή και γνήσια αυτοπεποίθηση.

Είναι σημαντικό κανείς να καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στα δύο ώστε να κατανοεί καλύτερα τον εαυτό του, καθώς και σε ποιά θέματα χρειάζεται να δουλέψει σε σχέση με την προσωπική του ανάπτυξη.

Αν υπάρχει κάτι που θέλετε να αλλάξετε στη ζωή σας είτε πρόκειται για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα είτε για τη βελτίωσή σας σε κάποιο τομέα, ξεκινήστε από την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης σας.

https://www.queen.gr/sex-sxeseis/story/19843/aytoektimisi-kai-aytopepoithisi-poia-einai-i-diafora

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ

  • Η αυτοπεποίθηση είναι μια ‘στάση’ που επιτρέπει στο άτομο να έχει μια θετική αλλά και ρεαλιστική αντίληψη για τον εαυτό του και για τις ικανότητές του να χειρίζεται τις καταστάσεις ή τις δυσκολίες που το αφορούν.
  • Αντανακλά, επίσης, την εμπιστοσύνη που έχει στις ικανότητές του αυτές, αλλά και την αίσθηση ότι ασκεί έλεγχο στη ζωή του. Ακόμα και αν κάτι δεν πάει καλά, η θετική στάση και η αποδοχή του εαυτού στα άτομα με υψηλή αυτοπεποίθηση δεν αλλάζει.
  • Η αυτοπεποίθηση εκφράζεται με υγιή συναισθήματα όπως υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, αξιοπρέπεια, αυτοέλεγχο, ανεκτικότητα και σεβασμό των άλλων, επιδίωξη αξιόλογων στόχων κλπ.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΚΑΙ ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ

Τα άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση χαρακτηρίζονται από:

  • Υπευθυνότητα για τις πράξεις τους.
  • Αισιοδοξία, δημιουργικότητα, τόλμη.
  • Συγκρότηση, αυτοέλεγχο, εσωτερική ισορροπία.
  • Ανθεκτικότητα στις αρνητικές κριτικές των άλλων.
  • Ανεκτικότητα και σεβασμό για τους άλλους.
  • Πιστεύουν στις ικανότητες τους.
  • Λύνουν τα προβλήματα τους και δεν ανησυχούν μόνο για αυτά.
  • Αντιμετωπίζουν – εξαφανίζουν τους φόβους τους.
  • Αγαπούν τον εαυτό τους και τον σέβονται..

Τα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση χαρακτηρίζονται από:

  • Αισθήματα κατωτερότητας και ανασφάλειας.
  • Δυσκολία κοινωνικής ένταξης – μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες άρα αισθήματα μοναξιάς.
  • Υπερβολική ευθιξία και χαμηλές αντοχές στις συντροφικές σχέσεις.
  • Υπερβολική ενασχόληση με αυτό που οι άλλοι σκέπτονται για αυτούς – αναζητούν συνεχώς επιβεβαίωση της αξίας του
  • Διάχυτο άγχος- αισθήματα απογοήτευσης.
  • Επικέντρωση στα αρνητικά στοιχεία μιας κατάστασης.
  • Έλλειψη εμπιστοσύνης στις προσωπικές τους απόψεις.
  • Αναπάντεχες εκρηκτικές συμπεριφορές.
  • Διαταραχές στη συγκέντρωση, τον ύπνο και τη διατροφή.

Τα άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση αισθάνονται ότι είναι:

  • Άσχημοι, αποτυχημένοι ή ανεπιθύμητοι
  • Απόρριψη από τους άλλους, ακόμα και όταν λαμβάνουν αντίθετα μηνύματα
  • Είναι συνήθως υπερευαίσθητα, ντροπαλά,
  • Δυσκολεύονται να πάρουν αποφάσεις
  • Κλείνονται στον εαυτό τους και απομονώνονται
  • Περιαυτολογούν γιατί προσπαθούν να πείσουν τους άλλους για την αξία τους.
  • Η κάλυψη της ανασφάλειας τους είναι βασισμένη πάνω στην υπερβολική προβολή τους.
    προσπαθούν να αντιγράψουν και να μιμηθούν άλλους που θεωρούν επιτυχημένους.

 

ΠΟΙΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΣΕ ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ;

H χαμηλή αυτοπεποίθηση, τις περισσότερες φορές, πηγάζει από τον τρόπο που εμείς οι ίδιοι βλέπουμε τον εαυτό μας και όχι από τον τρόπο που μας αντιμετωπίζουν οι άλλοι.

  • Εμπειρίες από την παιδική ή την εφηβική μας ηλικία πιθανό να έχουν επηρεάσει και ίσως να έχουν διαστρεβλώσει, την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας.
  • Είναι η παντός είδους κακοποίηση (σωματική, λεκτική, ψυχολογική)
  • Η έντονη κριτική που μπορεί να είχαμε υποστεί σαν παιδιά από τους γονείς μας
  • Κάποιες εμπειρίες που μπορεί να μας έκαναν να ντραπούμε κατά την παιδική ηλικία ή σαν ενήλικες
  • Η απαίτηση από εμάς τους ίδιους ή τους γονείς μας να είμαστε «τέλειοι»
  • Η αίσθηση των ατόμων ότι είναι αποτυχημένα, χαμηλού πνευματικού επιπέδου, ότι δεν αξίζουν , ότι δεν είναι ικανά κλπ.

Κάποια από αυτές τις αιτίες και στην χειρότερη περίπτωση συνδυασμός αυτών, έχει σαν αποτέλεσμα το αίσθημα της χαμηλής αυτοπεποίθησης.

Έλλειψη αυτοπεποίθησης, οστώσο, δεν σημαίνει έλλειψη ικανοτήτων. Συχνά η έλλειψη αυτοπεποίθησης είναι το αποτέλεσμα υπερβολικού εστιασμού σε μη ρεαλιστικές προσδοκίες, ή κανόνες. Αυτό προκαλεί δυσλειτουργικές πεποιθήσεις που καθιστούν το άτομο ευάλωτο καταλήγοντας σε έναν τρόπο σκέψης ο οποίος μειώνει την εμπιστοσύνη που έχει στον εαυτό του.

Με λίγα λόγια, τα άτομα αυτά τείνουν να εστιάζουν στην αρνητική πλευρά των πραγμάτων, αλλά και της αυτοεικόνας τους (π.χ. «είμαι ένα εντελώς ανίκανο άτομο»), έχουν υπερβολικά υψηλές προσδοκίες, δεν αποδέχονται τα όρια των ικανοτήτων τους και τελικά πέφτουν στην παγίδα της σύγκρισης.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΑΥΞΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΜΑΣ;

Η αυτοπεποίθηση δεν καλλιεργείται μόνο με τα ενισχυτικά και υποστηρικτικά λόγια των άλλων αλλά κυρίως με την ρεαλιστική και έγκυρη αυτο-αξιολόγηση, μέσα από την ανάληψη ευθυνών, την εμπειρία της αγάπης και την δυναμική στάση απέναντι στις καθημερινές δυσκολίες και τις αναπόφευκτες αντιξοότητες.

Για να καταφέρει το άτομο, όμως, να «κατακτήσει» τα παραπάνω σημαντικό ρόλο παίζει ο τρόπος σκέψης του. Κι αυτό ακριβώς είναι το κομμάτι στο οποίο ένας ειδικός μπορεί να επέμβει αρκετά αποτελεσματικά βοηθώντας το άτομο να αποδεχτεί τον εαυτό του και να μπορέσει να δημιουργήσει υγιείς σχέσεις.

https://www.skepsy.gr/index.php/el/articles/112-2010-11-10-12-03-42