Toddler Sleep

 

Η ώρα του ύπνου για το μωρό σας

Ο καλός ύπνος είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη συνολική υγεία, τη γνωστική δεξιότητα και τη διάθεση του μωρού σας. Ο χρόνος που περνάτε βοηθώντας το μικρό σας να χαλαρώσει και να ετοιμαστεί για ύπνο είναι η ιδανική στιγμή της ημέρας για να συνδεθείτε μαζί του και να το κάνετε να χρησιμοποιήσει τις αισθήσεις του.

Οι πρώτοι μήνες ζωής του μωρού μπορεί να σας εξαντλήσουν — είναι φυσιολογικό.

Ύπνος νεογέννητου: 0 έως 3 μηνών

Τα νεογέννητα κοιμούνται πολύ, αλλά όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα κάθε φορά. Ευτυχώς όμως υπάρχουν τρόποι να βάλετε σταδιακά το νεογέννητό σας σε ένα τακτικό πρόγραμμα για να μοιράζεστε στιγμές ηρεμίας και να το βοηθάτε να χρησιμοποιεί τις αισθήσεις του, αυξάνοντας έτσι τις ώρες ύπνου και ενισχύοντας την υγιή ανάπτυξη του μωρού σας.

Οι πρώτες εβδομάδες ζωής του μωρού σας έχουν να κάνουν κυρίως με την προσαρμογή — τόσο για το μωρό σας όσο και γι’ εσάς. Είναι πολύ νωρίς για δομημένες συνήθειες ύπνου, συνεπώς πρέπει να αρχίσετε να διαβάζετε τα «μηνύματα» του μωρού σας.

Τα νεογέννητα ξυπνούν – Πολύ!

Τους πρώτους μήνες το μωρό σας θα αποκοιμάται και θα ξυπνά όλες τις ώρες της ημέρας (και της νύχτας!). Τα νεογέννητα μωρά έχουν μεγάλο εύρος όσον αφορά τη συνολική διάρκεια του ύπνου τους (10-18 ώρες την ημέρα), ενώ ο ύπνος τους συνήθως κατανέμεται ομοιόμορφα καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στην ημέρα και τη νύχτα. Τα μωρά μπορεί να κοιμηθούν 2 έως 5 ώρες κάθε φορά. Πρέπει να ανταποκρίνεστε στα «μηνύματα» του νεογέννητού σας, καθώς είναι πιθανό να χρειάζεται τάισμα…και αλλαγή πάνας!

Γιατί ξυπνούν τα νεογέννητα;

Το νεογέννητό σας ξυπνάει συνήθως επειδή πεινάει ή γιατί έχει ανάγκη από αλλαγή πάνας. Να είστε προσεκτικοί αν υπάρξει µια απότοµη αλλαγή στις συνήθειες ύπνου του µωρού σας – µπορεί να αποτελεί ένδειξη αρρώστιας ή απότομης ανάπτυξης που προκαλεί πείνα.

ΣΑΒΘ (Σύνδρομο Αιφνίδιου Βρεφικού Θανάτου)

Για να µειώσετε τις πιθανότητες του ΣΑΒΘ (Σύνδρομο Αιφνίδιου Βρεφικού Θανάτου) να τοποθετείτε πάντα το µωρό σας για ύπνο ανάσκελα και ποτέ µπρούµυτα. Το µωρό σας θα πρέπει να κοιµάται σε σκληρό στρώµα, χωρίς αφράτα ή χαλαρά στρωσίδια και χωρίς κουκλάκια ή µαξιλάρι.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια του μωρού σας κατά τη διάρκεια του ύπνου, επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες CPSC.govaap.org, και keepingbabiessafe.org.

Μάθετε στο μωρό σας τη διαφορά µεταξύ νύχτας και µέρας

Όταν το µωρό σας κοιµάται κατά τη διάρκεια της ημέρας, αφήστε τα φώτα ανοιχτά και τους ήχους σε φυσιολογικά επίπεδα. Κατά τη διάρκεια της νύχτας, κλείστε το φως ή χρησιμοποιήστε φως νυκτός, ταΐστε και αλλάξτε το μωρό σας όσο το δυνατό πιο ήρεμα και ήσυχα, και περιορίστε την αλληλεπίδρασή μαζί του απλά κρατώντας το απαλά. Το άγγιγμά σας θα το ηρεμήσει, βελτιώνοντας την ποσότητα και την ποιότητα του ύπνου του. Σύντοµα θα παρατηρήσετε ότι οι περίοδοι ύπνου µε τη µεγαλύτερη διάρκεια θα πραγµατοποιούνται τη νύχτα.

Καλύτερος ύπνος και για τη μαμά

Να χρησιµοποιείτε την ώρα ύπνου του µωρού σας για να κοιµηθείτε κι εσείς. Όσο δελεαστικό και αν είναι να χρησιµοποιήσετε την ώρα του ύπνου του µωρού σας για να κάνετε άλλες δουλειές, θα έχετε τη δυνατότητα να ανταπεξέλθετε καλύτερα εάν κοιµάστε όταν κοιµάται και το µωρό σας.

Δημιουργήστε µια βραδινή ρουτίνα

Η μέθοδος 3 βημάτων της JOHNSON’S® περιλαμβάνει ζεστό μπανάκι και απαλό μασάζ, δύο «τελετουργικές» συνήθειες που παίζουν κεντρικό ρόλο στην υγιή και χαρούμενη ανάπτυξη του μωρού σας. Χρησιμοποιώντας αυτές τις συνήθειες συχνά, σε συνδυασμό με τις αγκαλιές και τις στιγμές χαλάρωσης, βοηθάτε επίσης το μωρό σας να συνειδητοποιεί πότε είναι ώρα για ύπνο.

Γνωρίζουμε ότι το να βάλεις ένα μωρό για ύπνο είναι ορισμένες φορές πολύ δύσκολη υπόθεση. Κάποια βήματα  βοηθούν το μωρό σας να κοιμάται καλύτερα και περισσότερο, δίνοντας παράλληλα ξεχωριστή αξία στην ώρα του ύπνου.
Ύπνος μωρών: 3 έως 18 μηνών

Περίπου στην ηλικία των 3 μηνών, το μωρό σας θα αρχίσει να κοιμάται για µεγαλύτερα διαστήµατα κατά τη διάρκεια της νύχτας, αλλά είναι σημαντικό να διατηρήσετε τη βραδινή σας συνήθεια, όχι μόνο για να συνεχίσει να κοιμάται καλά το μωρό σας, αλλά και γιατί η ώρα του μπάνιου, του μασάζ και της αγκαλιάς σημαίνει πολλά περισσότερα και για τους δυο σας.

Ο ρυθμός του ύπνου αρχίζει να αναπτύσσεται γύρω στις 6 εβδομάδες και τα περισσότερα μωρά αποκτούν την αναπτυξιακή ικανότητα τήρησης ενός τακτικού κύκλου ύπνου-ξυπνήματος περίπου κατά τον 3ο με 6ο μήνα της ζωής τους. Καθώς το μωρό σας αρχίζει να αντιλαµβάνεται τη διαφορά µεταξύ νύχτας και ηµέρας, αυτή είναι η ιδανική στιγµή για να το βοηθήσετε να βελτιώσει το πρόγραμμα ύπνου του.

Μάθετε στο μωρό σας να ηρεμεί μόνο του

Το πιο σηµαντικό κοµµάτι όταν βάζετε το µωρό σας για ύπνο το βράδυ είναι να το κάνετε να µάθει να ηρεµεί µέχρι να το πάρει ο ύπνος. Βάλτε το μωρό σας για ύπνο νυσταγμένο, αλλά ξύπνιο. Τα µωρά πρέπει να µπορούν να κοιµούνται από µόνα τους, για να µπορούν να κάνουν το ίδιο όταν ξυπνούν στη µέση της νύχτας.

Πόσο πρέπει να κοιμάται το μωρό μου;

Μετά τους 3 μήνες, τα μωρά κοιμούνται 13 με 15 ώρες την ημέρα. Είναι σηµαντικό, όµως, να συνειδητοποιήσετε ότι κάθε µωρό είναι διαφορετικό και κάποια χρειάζονται περισσότερο ύπνο, ενώ άλλα λιγότερο.

Πόσο συχνά πρέπει να παίρνει τον υπνάκο του το μωρό μου;

Το µωρό σας θα χρειαστεί, επίσης, να παίρνει έναν υπνάκο από 2 έως 4 φορές την ηµέρα. Η μείωσητου αριθμού των υπνάκων δεν βοηθά στον βραδινό ύπνο — μπορεί μάλιστα να προκαλέσει κούραση στο μωρό και κατά συνέπεια χειρότερο ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας — αλλά καλό είναι να αποφεύγετε τον υπνάκο πολύ κοντά στην ώρα του βραδινού ύπνου.

Τι πρέπει να αποφεύγετε

Βεβαιωθείτε ότι το πρόγραμμα ύπνου του µωρού σας δεν είναι πολύ χρονοβόρο, έτσο ώστε να έχετε τη δυνατότητα να την τηρείτε. Προσπαθήστε να αποφύγετε να νανουρίζετε ή να ταΐζετε το µωρό σας για να κοιμηθεί, καθώς είναι πιθανό να καταλήξετε να κάνετε το ίδιο όταν το µωρό σας ξυπνάει κατά τη διάρκεια της νύχτας! Βάλτε το μωρό σας για ύπνο νυσταγμένο, αλλά ξύπνιο και φροντίστε να αναλαμβάνετε εναλλάξ με τον σύντροφό σας αυτή την αποστολή.

Αλλαγές στις συνήθειες ύπνου

Θα παρατηρήσετε ότι οι αλλαγές στο σώμα του μωρού σας μπορούν να επηρεάσουν τις συνήθειες ύπνου του. Πολλά από τα ορόσημα στην ανάπτυξη του μωρού σας, όπως όταν αναποδογυρίσει ή πιαστεί από κάπου για να σταθεί όρθιο, μπορούν να διαταράξουν προσωρινά τον ύπνο του. Μην αποθαρρυνθείτε εάν το μωρό σας αρχίσει προσωρινά να ξυπνάει στη μέση της νύχτας, ενώ μέχρι πρότινος κοιμόταν κανονικά. Εσείς επιμείνετε στη μέθοδο σας για να βοηθήσετε το μωρό σας να επιστρέψει στο κανονικό πρόγραμμα ύπνου.

https://www.johnsonsbaby.gr/bedtime/baby-sleep

Ύπνος νηπίων: 18 έως 36 μηνών

  Το να βάλετε το νήπιό σας για ύπνο και να φροντίσετε να κοιμηθεί ήρεμα, δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Για να βεβαιωθείτε ότι κοιμάται όσο χρειάζεται για να είναι υγιές και χαρούμενο, διατηρήστε τη μέθοδο ύπνου, η οποία το βοηθά να εισέρχεται σταδιακά στη φάση του ύπνου και ενισχύει τον δεσμό σας μαζί του. 

Καθώς το νήπιό σας αρχίζει να γίνεται πιο ανεξάρτητο και να κάνει πολλά πράγματα από μόνο του, είναι δελεαστικό να σκεφτείτε ότι έχει «ξεπεράσει τη µωρουδιακή περίοδο». Αλλά έχετε υπόψη σας ότι εξακολουθεί να έχει πολλές από τις ανάγκες που είχε ως μωρό. Σε κάθε περίπτωση, να θυµάστε ότι το νήπιό σας εξακολουθεί να έχει ανάγκη από προσοχή, χάδια, αγκαλιές, αλλά και πολύ ύπνο. Τα νήπια χρειάζονται από 12 έως 14 ώρες ύπνου συνολικά, συνήθως 11 με 12 τη νύχτα και άλλη 1 με 3 ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Η ώρα του ύπνου για το νήπιό σας

Παρόλο που τα περισσότερα νήπια έχουν μάθει να κοιμούνται κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι αλλαγές και τα αγχωτικά γεγονότα, όπως η μετάβαση από την κούνια στο κρεβάτι σε πολύ μικρή ηλικία, ένα ταξίδι ή μια ασθένεια, μπορούν να διαταράξουν την πρόοδό τους.

Για να διασφαλίσετε ότι το νήπιό σας κοιμάται και ξεκουράζεται όσο χρειάζεται, ακολουθήστε αυτές τις συμβουλές για την ώρα του ύπνου:

  • Δημιουργήστε ένα τακτικό πρόγραμμα για τους υπνάκους και τον κανονικό ύπνο (αποφύγετε τον υπνάκο αργά το απόγευμα)
  • Δημιουργήστε μια βραδινή μέθοδο διάρκειας 20 έως 45 λεπτών για να βοηθήσετε το νήπιό σας να ηρεμήσει και να χαλαρώσει
  • Δημιουργήστε ένα χαλαρωτικό, σκοτεινό, δροσερό και ήσυχο περιβάλλον
  • Το παιδί σας πρέπει να είναι νυσταγμένο, αλλά ξύπνιο όταν πέφτει στο κρεβάτι
  • Αφήστε τελευταία την αγαπημένη του βραδινή δραστηριότητα

Διατηρήστε µια βραδινή συνήθεια

Ένα βραδινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων πριν από το κρεβάτι βοηθά το νήπιό σας να νυστάξει και του δίνει το σήμα ότι είναι ώρα να χαλαρώσει και να προετοιμαστεί για ύπνο. Πρέπει να είστε συνεπής με τη μέθοδο σας και να ακολουθείτε τις ίδιες συνήθειες κάθε βράδυ. Το παιδί σας θα είναι περισσότερο χαλαρό αν γνωρίζει τι επακολουθεί. Επίσης, βεβαιωθείτε ότι η βραδινή συνήθεια έχει πάντα τον ίδιο τελικό προορισμό—το κρεβάτι.

Μέθοδος 3 βημάτων

Η μέθοδος 3 βημάτων  περιλαμβάνει ζεστό μπανάκι και απαλό μασάζ, δύο «τελετουργικές» συνήθειες που παίζουν κεντρικό ρόλο στην υγιή και χαρούμενη ανάπτυξη του μωρού σας. Χρησιμοποιώντας αυτές τις συνήθεις συχνά, σε συνδυασμό με τις αγκαλιές και τις στιγμές χαλάρωσης, βοηθάτε επίσης το μωρό σας να συνειδητοποιεί πότε είναι ώρα για ύπνο.