Πρόκειται για μια ακραία αντίδραση που θυμίζει πρακτική αυτοτιμωρίας. Αν πιάσετε το μικρό σας να στρέφεται επιθετικά προς τον εαυτό του προσπαθήστε με ηρεμία να διερευνήσετε τα συναισθήματα και τις αιτίες που κρύβονται πίσω από αυτή την αντίδραση. Δώστε του τη σημασία που χρειάζεται αλλά και τον τρόπο να εκφράζει πιο εποικοδομητικά τον θυμό, τη στενοχώρια ή την απογοήτευσή του.  Φυσικά μην παραλείψετε να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Ποια συναισθήματα κρύβονται από πίσω;

Αρχικά αναρωτηθείτε τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτή την πράξη «αυτοτιμωρίας». Μήπως το παιδί σας στρέφει προς τον εαυτό του τον θυμό που αισθάνεται για εσάς ή για κάποιον άλλον επειδή δεν ξέρει να τον εκφράσει με άλλο τρόπο; Είναι τόσο απογοητευμένο ή ενοχλημένο από κάτι που ένα παραδοσιακό ξέσπασμα δεν αρκεί για να εκφράσει αυτό που νιώθει; Υπάρχει πιθανότητα να αισθάνεται ενοχές επειδή θύμωσε και να τιμωρεί για αυτό τον εαυτό του;  Υπάρχει επίσης ενδεχόμενο να το έχει τιμωρήσει κάποιος με αυτόν τον τρόπο, χτυπώντας το ή δαγκώνοντάς το επειδή έκανε, λόγου χάρη το ίδιο σε άλλα παιδιά; Μην βγάλετε κάποιο συμπέρασμα, αλλά έχετε το παραπάνω κατά νου όταν συζητάτε για τις αντιδράσεις του με τον γιατρό σας.

Μπορεί να επηρεάστηκε από κάποιο γεγονός;

Εν συνεχεία για να εισχωρήσετε στη ρίζα του προβλήματος, προσπαθήστε να θυμηθείτε αν συνέβη κάτι στη ζωή του μικρού σας την περίοδο που ξεκίνησε να «αυτοτιμωρείται».  Μπορεί να είναι ένα πολυήμερο ταξίδι του πατέρα ή μια αλλαγή στην καθημερινή του ρουτίνα που να του προκάλεσε ένταση. Αν μπορείτε να εντοπίσετε ένα συγκεκριμένο συμβάν τότε θα έχετε τη δυνατότητα να σταματήσετε και τη καινούργια του συνήθεια. Αν λόγου χάρη ευθύνεται η πολυήμερη απουσία του πατέρα φροντίστε να περάσει αρκετό χρόνο μαζί του, ή αν η αιτία είναι οι αλλαγή στη ρουτίνα, επιστρέψτε στην παλιά συνήθεια και προσπαθήστε πιο αργά και πιο σταδιακά να κάνετε τη μετάβαση.

Περάστε χρόνο μαζί

Ακόμα και αν δεν μπορείτε να εντοπίσετε κάποιο γεγονός που να αποτελεί αιτία για την εν λόγω συμπεριφορά, εσείς ακολουθήστε κάποια βήματα για να το αποτρέψετε από το να στρέφει τα αρνητικά συναισθήματα στον εαυτό του. Περάστε χρόνο οι δύο σας για να το βοηθήσετε να νιώσει καλύτερα και οργανώστε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση ώστε να απελευθερώνει ενέργεια αλλά και ενδεχομένως την εσωτερική του ένταση.

Extratip: Τι περισσότερες φορές τέτοιου είδους έντονες αντιδράσεις, εγκαταλείπονται τόσο απότομα όσο απότομα ξεκίνησαν. Ωστόσο αν το παιδί σας συνεχίζει να χτυπάει και να δαγκώνει τον εαυτό του παρόλες τις προσπάθειές σας να σταματήσει, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας. Φροντίστε να είστε ανοιχτοί ώστε να πειραματιστείτε αν χρειαστεί και με άλλες πρακτικές, όπως για παράδειγμα το θεραπευτικό παιχνίδι για τη διαχείριση των συναισθημάτων με πιο υγιή τρόπο.

http://www.happyparenting.gr/nhpio/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/cyxologia-nhpio/1349-%CE%A7%CF%84%CF%85%CF%80%CE%AC%CE%B5%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B5%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CF%85.html