Παιδί, φύλο και σεξουαλικότητα

Οι όροι σεξουαλική αγωγή ή διαφώτιση ή επανάσταση χρησιμοποιούνται συνήθως από πρωτοπόρους για την εποχή τους ψυχολόγους και παιδαγωγούς. Αν και οι αναλύσεις των παραπάνω θεμάτων ξεκινάν σχεδόν ένα αιώνα πριν, η σημερινή αντιμετώπιση του θέματος είναι ταμπού γιατους γονείς αλλά και τους παιδαγωγούς.
Ξεκινάμε την ανάλυση του ζητήματος με δεδομένο πως τα παιδιά ήδη από την πρώτη ηλικία έχουν σεξουαλικές αναζητήσεις και δραστηριότητες. Αυτές οι δραστηριότητες εντάσσονται στο πλαίσιο της εξερεύνησης του εαυτού και του σώματος. Επίσης λαμβάνουμε για άλλη μια φορά υπ’ όψιν ότι το κάθε παιδί είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα, οπότε όσα λέγοντα δεν ισχύουν ενιαία για το καθένα, αλλά υπάρχουν διακυμάνσεις στην σεξουαλική τους συμπεριφορά, όπως γιαπαράδειγμα ο χρόνος που εμφανίζεται στο κάθε παιδί το σεξουαλικό ενδιαφέρον.
Η βασική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση συντελείται κατά κύριο λόγο στο σπίτι, και χτίζεται με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι γονείς την γύμνια, τον αυνανισμό και γενικότερα ζητήματα σεξουαλικότητας
Η απαγόρευση της σεξουαλικής δραστηριότητας ή τα ψέματα των ενηλίκων δημιουργούν αναστολές και ενοχές που εμφυτεύονται στον ηθικό κόσμο του παιδιού και εκδηλώνονται με το αίσθημα της ντροπής. Ούτως ή άλλος το παιδί δεν κατανοεί τις απαγορεύσεις, γιατί μέσα από αυτές τις δραστηριότητες του προκαλείτε ηδονή, και όλα τα ψέματα του τύπου τα παιδιά τα φέρνει ο πελαργός, του προκαλούν δυσπιστία, και φυλάει τις γνώσεις του μυστικές.
Ακόμη του γίνεται ρητό, αλλά χωρίς σαφή δικαιολόγηση πως δεν επιτρέπεται να μιλά ή να αγγίζει τις ερωτογενείς του ζώνες. Το παιδί πάντα νοιώθει την αλήθεια ή το κενό σε μια ψεύτικη ιστορία, διότι δεν καλύπτει πλήρως την περιέργεια του, έτσι βρίσκει τρόπους να μαθαίνει. Ποιός πιστεύει πως τις γνώσεις το παιδί τις αντλεί μόνο από μία πηγή, και τι μας κάνει να πιστεύουμε πως αν αποκρύψουμε από το παιδί την αλήθεια, δεν υπάρχουν τρόποι για να την μάθει? Το πιθανότερο είναι ότι μ’ αυτόν τον τρόπο υπερ-τονίζεται η περιέργεια του πάνω στο ζήτημα.
Πιστεύουμε ότι στο σπίτι η γύμνια και ο αυνανισμός θα έπρεπε να θεωρείται κάτι φυσικό και υγιεινό. Σκοπός λοιπόν είναι η παιδική σεξουαλικότητα να είναι κομμάτι της ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού. Η σεξουαλική εξερεύνηση δεν είναι κάποια συγκεκριμένη παιδαγωγική μέθοδος και τεχνική που εγγυάται στοχευμένα αποτελέσματα, ούτε συμβαίνει μαζικά στα παιδιά, είναι η επικύρωση του αυτονόητου σεβασμού στο πλάσμα που βρίσκεται σε ανάπτυξη. Ταυτόχρονα με τον σεβασμό στη σεξουαλικότητα του παιδιού, του δίνουμε τον χώρο να διαμορφώσει συνολικά την προσωπικότητά του χωρίς να το εγκλωβίζουμε σε κοινωνικά αποδεκτούς ρόλους με βάση το φύλο του. Δεν αντιμετωπίζουμε το πλάσμα από την οπτική γωνία του κοινωνικού του φύλου,αλλά σκοπός μας είναι τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν σύμφωνα με τις επι-θυμίες τους αποδεσμευμένα από τα έμφυλα στερεότυπα και από τις έμφυ-λες προσδοκίες των ενηλίκων.

(απόσπασμα απο το Παιδαγωγικό Πλαίσιο*
του Αλλιώτικου Σχολείου, Μαρτιος 2014 )
πηγή: http://alliotikosxoleio.espivblogs.net/…/%CE%A0%CE%B1…