10 τρόποι να απελευθερωθείτε από τους φόβους σας
Μια σειρά από απλές διανοητικές ασκήσεις μπορούν να σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε τους φόβους σας, να εστιάσετε σε αυτούς και να τους ξεπεράσετε.
Γράφει ο ψυχοθεραπευτής Μάθιου Μάνινγκ
Αναγνωρίστε το φόβο σας.
Είναι η αφετηρία για να τον ξεπεράσετε. Όταν βρείτε ποιος είναι μπορείτε να απαλλαγείτε από αυτόν. Φοβάστε μη χάσετε τη δουλειά σας; Το θάνατο; Μήπως πληγωθείτε; Την εγκατάλειψη; Την αποτυχία; Το άγνωστο; Η αναγνώριση είναι το πρώτο βήμα για να απαγκιστρωθεί ο φόβος από εσάς και την πραγματικότητα.
Μην τον κρατάτε μέσα σας.
Τα να καταγράψετε το φόβο σας σε ένα χαρτί είναι ένας δραστικός τρόπος για να τον βγάλετε από το μυαλό και τη ζωή σας. Μπορεί να ανακαλύψετε ότι το μόνο που χρειάζεται να κάνετε για να διαλύσετε τον φόβο είναι να τον εκφρασετε και να τον μοιραστείτε Άλλοι φόβοι μπορεί να χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση και να χρειαστείτε βοήθεια επαγγελματία ψυχαναλυτή.
Μιλήστε γι΄αυτόν
Η εξωτερίκευση του φόβου μπορεί να τον κάνει να φαίνεται λιγότερο απειλητικός
Μάθετε για τα πράγματα που φοβάστε.
Η αβεβαιότητα αποτελεί βασικό συστατικό του φόβου. Κατανοώντας τι είναι αυτό που φοβάστε κάνετε ένα σημαντικό βήμα για να το ξεπεράσετε.
Βρείτε κάποιον που δε φοβάται
Αν υπάρχει κάτι που φοβάστε εντοπίστε κάποιον που δεν το φοβάται και περάστε χρόνο μαζί του. Θα είναι πολύ πιο εύκολο να το ξεπεράσετε αν τον έχετε στο πλάι σας.
Εξασκηθείτε
Αν φοβάστε να δοκιμάσετε κάτι γιατί σας φαίνεται τρομακτικό ή δύσκολο ξεκινήστε με μικρά βήματα και προχωρήστε αργά. Αποκτώντας σιγά σιγά οικειότητα με αυτό που σας φοβίζει θα το αντιμετωπίσετε πιο εύκολα.
Παίξτε παιχνίδια με το μυαλό σας.
Αν φοβάστε να μιλήσετε μπροστά σε κόσμο αυτό πιθανότατα συμβαίνει επειδή σκεφτεστε ότι θα σας κρίνει. Προσπαθήστε να σκεφτείτε ότι όλοι είναι γυμνοί – το να είστε εσείς ο μόνος ντυμένος στο χώρο σας τοποθετεί σε ρόλο κριτή.
Μην εστιάζετε στη γενικότερη εικόνα
Σκεφτείτε μόνο το βήμα που κάνετε κάθε φορά. Για παράδειγμα αν φοβάστε τα υψη μη σκέφτεστε κατευθείαν ότι βρίσκεστε στον 44ο όροφο ενός κτιρίου. Φανταστείτε πρώτα τον εαυτό σας να μπαίνει στην είσοδο.

Ο φόβος των ταξιδιών με αεροπλάνο: Πώς να το ξεπεράσεις

Γωγώ, αναγνώστρια του boro.gr ρωτά
Γεια σας ειμαι μια πολυ προσφατη αναγνωστρια σας γιατι προκειται να κανω ενα ταξιδι στο εξωτερικο αεροπορικως και εχω παρα πολυ αγχος…αυτο το ταξιδι θα πραγματοποιηθει σε ενα μηνα περιπου . Αρχικα, πρεπει να πω πως ειμαι 13,5 χρονων και φοιτω στην β’γυμνασιου. Το σχολειο μου διοργανωνει μια εκδρομη στην Πολωνια και εχω δηλωσει συμμετοχη. Στην αρχη ημουν αρκετα ενθουσιασμενη αλλα σταδιακα αρχισα να σκεφτομαι πως θα ειναι η πτηση και να ρωταω τους συγγενεις μου και φιλους μου αν εχουν ταξιδεψει ποτε τους και πως ειναι. Εκεινοι μου ειπαν πως δεν εχω κανενα λογο να φοβαμαι και πως το αεροπλανο ειναι το καλυτερο μεσο για να ταξιδεψεις.
Το αγχος μου δεν εχει αποχωρησει και νομιζω πως θα θελω να κατεβω στην απογειωση αφου μου εχουν πει πως ειναι το μονο που καταλαβαινεις. Δεν ξερω τι εχω παθει ισως ειναι που δεν εχω ταξιδεψει με τιποτα αλλο εκτος απο αυτοκινητο και δεν εχω παει περα απο τη Κορινθο ποτε μου…Θελω τοσο πολυ να παω αυτην την εκδρομη αλλα οπως λενε ολα τα site πρεπει και θελω να απολαυσω το ταξιδι και να μην τρεμω στην ιδεα οτι πρεπει να γυρισω με αεροπλανο και να περασω παλι ολα αυτα…
Ολοι μου λενε πως στην αρχη θα υπαρχει αγχος αλλα αφου το αεροπλανο ερθει σε ευθεια θα ειμαι μια χαρα απο τοτε που θα βλεπω μονο συννεφα.! Το πιστευω αυτο αλλα αγχονομαι!! Στο αεροπλανο θα καθησω με μια φιλη μου και θελω τοσο πολυ να κατσω απο την μερια του παραθυρου!! Αλλα αυτος ο φοβος με κανει να πιστευω πως δεν πρεπει…Δεν ξερω!! βοηθηστε με! Για τα κενα αερως τι εχετε να πειτε; Υ.Γ. : Ακουσα πως κατα την απογειωση και την προσγειωση οι ηλεκτρονικες συσκευες πρεπει να ειναι απενεργοποιημενες λογω ραδιενεργειας.. σε τι επηρεαζει αυτο ; Επισης απο το υψος κατα την απογειωση πονανε τα αυτια σου; Μου λενε πως αν αφαιρεσεις την απογειωση ειναι λες και ταξιδεςυεις με αυτοκινητο..ειναι αληθεια; Αυτα ηθελα να σας ρωτησω..απαντηστε μου οσο το δυνατον γρηγοροτερα.
Στο ερώτημά σας απαντά η ψυχολόγος Όλγα Κωνσταντίνου
Διαβάζω το μήνυμα σας και σκέφτομαι οτι το πρώτο ταξίδι με ένα μέσο όπως το αεροπλάνο που δεν έχετε ξαναχρησιμοποιήσει είναι αναμενόμενο να προκαλεί φόβο, αγωνία, ανησυχία για το πώς μπορεί να είναι. Από τη μια, ο φόβος και η αγωνία για το καινούριο, γι’αυτό με το οποίο δεν έχω ακόμη εξοικειωθεί, γι’αυτό το οποίο δεν είναι ακόμη γνώριμο. Την ίδια ανησυχία μοιραζόμαστε όλοι όταν για πρώτη φορά ζούμε μια νέα εμπειρία, μια καινούρια κατάσταση. Από την άλλη, αυτό το ταξίδι ίσως είναι και η πρώτη φορά που απομακρύνεσθε από την πατρική σας οικογένεια για τόσο πολύ και μάλιστα για να ταξιδέψετε σε μια άλλη χώρα. Όσο ωραίο και αν είναι αυτό το ταξίδι για σας, γιατί σας δίνει τη δυνατότητα να νιώσετε οτι μεγαλώνετε, οτι είσθε με τις φίλες σας μακριά από την οικογένεια σας, από την άλλη αυτή ακριβώς η απομάκρυνση μπορεί να δημιουργεί και αγωνία, ανησυχία, ανασφάλεια. Αυτός ο φόβος, ο φόβος της απομάκρυνσης από την πατρική ασφάλεια μπορεί να παίρνει τη μορφή μιας ανησυχίας για το αεροπλάνο.
Αν νιώθετε οτι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβαίνει θα σας έλεγα να το κουβεντιάσετε με τους γονείς σας, για να δείτε κατά πόσο και κείνοι μοιράζονται παρόμοιες αγωνίες. Αυτό που θέλουν τόσο πολύ και οι γονείς και τα παιδιά, δηλαδή το να μεγαλώσουν, πολλές φορές συνοδεύεται και από αμφιθυμία που μπορεί να εμφανισθεί με συμπτώματα όπως άγχος, φόβο.
Αν αποφασίσετε να ταξιδέψετε, θα σας πρότεινα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού να είσθε κοντά με ένα πρόσωπο που σας δημιουργεί ασφάλεια (κάποια φίλη σας ή κάποιον δάσκαλο), να έχετε πράγματα ή αντικείμενα μαζί σας στο ταξίδι με το αεροπλάνο που να σας μεταφέρουν μηνύματα ασφάλειας και σας καθησυχάζουν (π.χ. μια φωτογραφία, ένα συγκεκριμένο τραγούδι κτλ), να αναπνέετε ήρεμα και αργά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, να αποσπάτε την προσοχή σας κάνοντας ευχάριστα πράγματα (όπως ίσως να κουβεντιάζετε με τη φίλη σας).

Τι είναι η φοβία πτήσης;
Η φοβία πτήσης αφορά στον υπερβολικό και παράλογο φόβο που εκλύεται στο άτομο όταν πραγματοποιεί ένα ταξίδι με αεροπλάνο. Κεντρικό στοιχείο είναι ο υπερβολικός φόβος μήπως το αεροπλάνο πέσει, ο οποίος εκδηλώνεται με έντονα σωματικά συμπτώματα όπως ταχυκαρδία, δυσκολία στην αναπνοή, τρέμουλο, ναυτία, μυϊκή ένταση, μουδιάσματα κ.α. Το άτομο με φοβία πτήσης αντιλαμβάνεται πως ο φόβος του είναι υπερβολικός, ωστόσο νιώθει ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι για να τον αντιμετωπίσει. Γι’ αυτό το λόγο φροντίζει είτε να αποφεύγει εντελώς τα ταξίδια με αεροπλάνο είτε να τα κάνει όταν είναι πολύ απαραίτητο χρησιμοποιώντας διάφορες «βοήθειες» όπως το αλκοόλ, ή αγχολυτικά φάρμακα. Συχνά οι αποφυγές που προκύπτουν από αυτή τη φοβία προκαλούν σοβαρή δυσλειτουργία στην προσωπική και επαγγελματική ζωή του ατόμου και αποτελούν τον βασικό παράγοντα διατήρησης του προβλήματος.

-Που οφείλεται;

Η φοβία πτήσης μπορεί να εκδηλωθεί κατά την παιδική ηλικία ή την ενήλικη ζωή και ανήκει στις ειδικές φοβίες, οι οποίες εντάσσονται στις διαταραχές άγχους. Πιθανόν να συνδέεται με προσωπικά βιώματα π.χ. πτήση με πολλές αναταράξεις και φόβο ή διηγήσεις άλλων για τις δικές τους δυσάρεστες εμπειρίες με αεροπλάνα, καθώς και με άλλους βιοψυχοκοινωνικούς παράγοντες.

Ο φόβος που προκύπτει για το αεροπλάνο συνδέεται και με άλλες αγχώδεις διαταραχές. Για παράδειγμα το αίσθημα εγκλωβισμού και η αδυναμία διαφυγής που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της πτήσης φαίνεται να αποτελούν περισσότερο συμπτώματα πανικού και αγοραφοβίας, παρά φοβίας πτήσης, γιατί είναι πιθανόν αυτοί οι άνθρωποι να αποφεύγουν και άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς.

-Πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, η θεραπεία επιλογής για τη φοβία πτήσης, όπως και για όλες τις ειδικές φοβίες, είναι η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (ΓΣΘ), η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

Ενημέρωση για τα συμπτώματα της φοβίας πτήσης, δηλαδή τα σωματικά συμπτώματα που προκύπτουν όταν το άτομο φοβάται (ταχυκαρδία, δύσπνοια, ναυτία, μουδιάσματα κα), τον καταστροφικό τρόπο σκέψης (π.χ. «θα χαλάσει, θα πέσει, θα χάσω τον έλεγχο, θα γίνω ρεζίλι») και τις συμπεριφορές αποφυγής («δεν μπαίνω στο αεροπλάνο» ή «θα πιω ένα δυο ποτά και θα τα καταφέρω»).

Στην περίπτωση της φοβίας πτήσης, φαίνεται πως είναι χρήσιμο να παρέχονται πληροφορίες, π.χ. από εγκεκριμένα εγχειρίδια, αναφορικά με τους φυσιολογικούς θορύβους και αναταράξεις που προκύπτουν από τη λειτουργία του αεροπλάνου κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπως πηδάλια απογείωσης, ανόδου, διεύθυνσης, καθόδου, προσγείωσης, καθώς συχνά συμβαίνει το άτομο να τα ερμηνεύει καταστροφικά ως ένδειξη βλάβης που θα οδηγήσει σε πτώση.

Η βασική τεχνική που χρησιμοποιείται στην αντιμετώπιση των φοβιών είναι η σταδιακή έκθεση στην κατάσταση που ενεργοποιεί το φόβο. Ο θεραπευόμενος αφού κατανοήσει καλά τι είναι αυτό που του συμβαίνει και αφού συμφωνήσει με το θεραπευτή για τα βήματα που θα ακολουθήσουν, εκτίθεται σταδιακά στην φοβογόνο κατάσταση, που προηγουμένως απέφευγε, έως ότου εξοικειωθεί με αυτή, δηλαδή μέχρι σταματήσει να νιώθει τα σωματικά συμπτώματα του φόβου (ταχυκαρδία, εφίδρωση, ναυτία, κα).

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα για το άτομο με φοβία πτήσης θα μπορούσε να είναι αρχικά η έκθεσή του στο περιβάλλον του αεροδρομίου (μαγαζιά, check in) και η παραμονή του εκεί μέχρι να επέλθει η εξοικείωση και η μείωση των σωματικών συμπτωμάτων, στη συνέχεια η έκθεση στην αίθουσα αναχώρησης και αφού εξοικειωθεί και με αυτή τη συνθήκη, να ακολουθήσει η επιβίβαση στο αεροπλάνο. Θεωρείται σημαντικό κατά τη διάρκεια των εκθέσεων να μη γίνεται χρήση «βοηθειών», όπως για παράδειγμα το αλκοόλ.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης αν παραστεί ανάγκη, χρήσιμη μπορεί να φανεί η τεχνική χαλάρωσης, που βοηθά στον έλεγχο της αναπνοής και τη διαχείριση των σωματικών συμπτωμάτων.

Αν παρόλα αυτά το άγχος επιμένει, άλλες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν είναι η απόσπαση προσοχής π.χ. ένα βιβλίο, μια ταινία, συνομιλία με άλλους επιβάτες ή μέλη του πληρώματος, ακρόαση χαλαρωτικής μουσικής κα.
http://www.boro.gr/14197/pos-tha-xeperaso-ti-fobia-tis-ptisis-me-aeroplano

Για όσους θα ήθελαν να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο αντιμετώπισης της συγκεκριμένης φοβίας αλλά και άλλων ειδικών φοβιών θα ήθελα να προτείνω τρία βιβλία.

Χαλιμούρδας Θ. Σωτηροπούλου Β. Κατανοώντας τις Ειδικές Φοβίες. Επιμέλεια: Βαϊδάκης Ν.

Ziegler V. Νικώντας το φόβο της πτήσης, η χαρά να πετάς. Εκδόσεις Libro / η τέχνη του ζην, Αθήνα 2001

Marks IM. Νικήστε τις φοβίες. Επιμέλεια: Ι. Κασβίκης. Εκδόσεις Μέδουσα, Αθήνα, 1999

https://rotasapantaw.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=9097&action=edit

Advertisements