Imaginary Friends – Αόρατοι Φίλοι των παιδιών
Είναι οι αόρατοι φίλοι σημάδι κοινωνικών προβλημάτων;

Μια φίλη μου διηγήθηκε πως είχε περάσει κάποτε μια στιγμή μεγάλου τρόμου ενώ οδηγούσε. Τα τρία παιδιά της ήταν στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου. Εβγαινε στον αυτοκινητόδρομο, όταν ξαφνικά η4χρονη κόρη της, φώναξε τρομαγμένη, “Σταμάτα!”
Η φίλη μου πλακώθηκε στα φρένα. Με τη ψυχή στο στόμα, κοίταξε γύρω μανιωδώς, προσπαθόντας να εντοπίσει τον κίνδυνο. “Τι;” ρώτησε βιαστικά. “Τι έγινε?”
“Παραλίγο να περάσεις πάνω απ την Boopsie!” Αναφώνησε η κόρη της.
Η Boopsie ήταν η αόρατη φίλη της κόρης της. Ευτυχώς, μετά από λίγα λεπτά, η Boopsie είχε μετακινηθεί έξω από το δρόμο, και ήταν σε θέση να προχωρήσουν. Πήρε λίγο περισσότερο χρόνο στη φίλη μου, για να γυρίσει η ψυχή της στη θέση της και να συνεχίσουν.

Πόσο συχνοί είναι οι αόρατοι φίλοι;
Τα περισσότερα μικρά παιδιά παίζουν παιχνίδια προσποίησης και αλληλεπιδρούν με τα ψεύτικα ζωάκια τους, κούκλες, ή άλλα ειδικά παιχνίδια σαν να ήταν ζωντανά. Σύμφωνα με την Marjorie Taylor και τους συνεργάτες της στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, στην ηλικία των επτά, περίπου το 37% των παιδιών που παίζουν παιχνίδια φαντασίας, πάνε ένα βήμα πιο πέρα και δημιουργούν έναν αόρατο φίλο.
πηγή: http://www.psychologytoday.com/blog/growing-friendships/201301/imaginary-friends

Η ποικιλία των μορφών που μπορεί να εμφανιστούν σαν αόρατοι φίλοι είναι μια απόδειξη για τη δύναμη της φαντασίας. Η Tracy Gleason και οι συνεργάτες της μας δίνουν παρακάτω παραδείγματα από την έρευνά τους σχετικά τις διαφορες μορφές των αθέατων φίλων.
-Φίλοι “Διάσημων” και Fan Club της Καρδιάς: Ομάδες “φίλων” προσχολικής ηλικίας, με τους οποίους το παιδί “γιόρτασε τα γενέθλια του”, που μαζί τους “πήγε για στο πανηγύρι” , και “μιλούσαν σε μια γλώσσα που ονομάζεται Hobotchi.”
– Κοπάδι από αγελάδες: “Αγελάδες με πολλά χρώματα και σε διάφορα μεγέθη που συχνά ταϊζονται ή φορούν πάνες όπως τα βρέφη. Τις ανακαλύξαμε όταν ο μπαμπας του παιδιού πάτησε μια κατά λάθος ”
– Κι ίσως ακόμα: «Ένας άνθρωπος με μεταβαλλόμενο φύλο, τον οποίο το παιδί καλεί συνήθως φωνάζοντας έξω από την πόρτα του σπιτιού της οικογένειας ”

Σ αυτές τις περιγραφές, οι αόρατο φίλοι μπορεί να είναι ανθρώπινης, ή ζωικής προέλευσης, ή πλάσματα της φαντασίας. Μπορούν να εμφανίζονται μόνοι τους ή σε ομάδες. Τα αγόρια τείνουν να εφεύρουν μόνο αρσενικούς φανταστικούς φίλους, ενώ τα κορίτσια έχουν αρσενικούς ή θηλυκούς.
Τα παιδιά με αόρατους φίλους μπορουν να περιγράψουν εύκολα τι είναι αυτοί οι φίλοι τους, πως μοιάζουν και πώς συμπεριφέρονται. Πολλά παιδιά δίνουν ακόμη και απτικές ή ακουστικές λεπτομέρειες για τους αόρατους φίλους τους τους. Οι αορατοι φίλοι μπορεί μερικές φορές να αποτελουν μέρος της ζωής ενός παιδιού και μιας οικογένειας για χρόνια.
Η Taylor και οι συνεργάτες τηςβρήκαν πως τα παιδιά που δημιουργούν ένα φίλο από ένα προσωποποιημένο αντικείμενο, τείνουν να έχουν μια καπως γονεϊκή σχέση με το ειδικό φίλο παιχνίδι τους, ενώ τα παιδιά με αόρατους φίλους τείνουν να φανταζονται μιαν ισότιμη σχέση, περισσότερο όπως με έναν πραγματικό φίλο.
Όπως και οι πραγματικοί φίλοι, οι αόρατοι δεν συνεργάζονται πάντα! Η Taylor και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν ότι περίπου το ένα τρίτο των παιδιών με αόρατους φίλους, παραπονέθηκε ότι οι φίλοι τους αυτοί δεν έρχονται πάντα όταν τους φωνάζουν, δεν απαντουν πάντα όταν του ρωτούν, μιλούν πολύ δυνατά, δεν μοιράζονται, ή κάνουν ενοχλητικά πράγματα όπως “μου έβαλε γιαούρτι στα μαλλιά μου. ”
Τα παιδιά βιώνουν έντονα τις αλληλεπιδράσεις με τους αόρατους φίλους τους, αλλά σχεδόν πάντα ξέρουν ότι αυτοί οι φίλοι δεν είναι πραγματικοί. Κοιτάζοντας απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων 86 παιδιών με αόρατους φίλους, η Taylor και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν ότι το 77% αυτών των παιδιών είπαν «ναι» όταν ρωτήθηκαν αν είχαν προσποιητό φίλο, και το 40% αυθόρμητα παρατήρησε σε κάποιο σημείο της συνέντευξης ότι μιλούσε για έναν προσποιητό φίλο. Τα παιδιά κάνουν δηλώσεις όπως, “Αυτή είναι ένα ψεύτικο ζώο», «εγώ απλώς τον έβγαλα απο το κεφάλι μου,” και “Δεν είναι στην πραγματική ζωή.” Μόνο ένα παιδί ήταν ανένδοτο ότι η αόρατη φίλη της ήταν πραγματική.

Από την άλλη πλευρά, οι αόρατοι φίλοι είναι ένα ιδιαίτερα συναρπαστικοί και συμμετέχουν σε μια μορφή παιχνιδιών προσποίησης- δραματοποίησης. Η κόρη της φίλης μου αναστατώθηκε πραγματικά στην προοπτική να περάσουν πάνω απ την φανταστική της φίλη με το αυτοκίνητο. Ίσως οι αόρατοι φίλοι να αντιπροσωπεύουν την αυτο-φαντασία (“bemagination”) – κάτι ανάμεσα, στην πίστη και στη φαντασία μας.
Παραδόξως, οι αόρατοι φίλοι δεν είναι απαραίτητο να εξαφανίζονται όταν η παιδική ηλικία τελειώνει. Μια μελέτη που εξέτασε τα ημερολόγια των εφήβων συν ερωτηματολόγια δεδομένων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κοινωνικοί και δημιουργικοί έφηβοι ήταν πιο πιθανό να έχουν δημιουργήσει ένα φανταστικό φίλο, και ότι αυτός ο φίλος δεν ήταν ένα υποκατάστατο για τις σχέσεις τους με πραγματικούς ανθρώπους. Ενήλικοι συγγραφείς φαντασίας συχνά μιλούν για τους χαρακτήρες τους, που παίρνουν ζωή απο τη δική τους, στην οποία μπορεί να υπάρχει μια ανάλογη διαδικασία για τους φανταστικούς παιδικούς φίλους.

Γιατί τα παιδιά εφευρίσκουν φανταστικούς φίλους;
Φαίνεται λογικό για τα παιδιά που εφευρίσκουν αόρατους φίλους, πως θα μπορούσαν να είναι μοναχικά ή να έχουν κοινωνικά προβλήματα, αλλά η έρευνα δεν υποστηρίζει αυτές τις υποθέσεις. Στην πραγματικότητα, σε σύγκριση με εκείνα που δεν δημιουργούν, τα παιδιά με φανταστικούς συντρόφους (είτε αόρατους φίλους ή προσωποποιμένα αντικείμενα) τείνουν να είναι λιγότερο ντροπαλά , να συμμετάσχουν περισσότερο γελώντας και χαμογελώντας με τους συνομίλκους τους, και να τα πηγαίνουν καλύτερα σε εργασίες που αφορούν στο να φανταστούμε τι θα σκεφτόταν ο άλλος.
Μεγαλύτερα παιδιά, μοναχοπαίδια, και παιδιά που δεν παρακολουθούν πολύ τηλεόραση, είναι πιο πιθανό να δημιουργήσουν φανταστικούς συντρόφους. Κι αυτό αντανακλά μια πιθανή ευκαιρία. Τα παιδιά χρειάζονται δικό τους, αδόμητο χρόνο με τον εαυτό τους, ωστε να είναι σε θέση να δημιουργήσουν φανταστικούς φίλους.
Η ύπαρξη φανταστικού φίλου είναι δεν αποτελεί απόδειξη ότι ένα παιδί είναι προβληματισμένο. Ωστόσο, οι φανταστικοί φίλοι μπορεί να αποτελούν πηγή ανακούφισης όταν ένα παιδί παρουσιάζει δυσκολίες. Υπάρχουν πολλές μελέτες περιπτώσεων παιδιών που εφευρίσκουν φανταστικούς φίλους για να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν μετραυματικές εμπειρίες. Μια μελέτη που βασίζεται σε συνεντεύξεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με υψηλό κίνδυνο για ανάπτυξη προβλημάτων συμπεριφοράς, διαπίστωσε πως η ύπαρξη φανταστικού συντρόφου σχετίζονταν με καλύτερες στρατηγικές αντιμετώπισης, αλλά χαμηλότερη προτίμιση κοινωνικής συναναστροφής με συνομίλικους. Ωστόσο, μέχρι το τέλος του γυμνασίου, τα παιδιά υψηλού κινδύνου, που είχαν ένα φανταστικό σύντροφο στο γυμνάσιο, έδειξαν καλύτερη προσαρμογή σε πολλαπλές μετρήσεις.
Σε ένα πιο καθημερινό επίπεδο, τα παιδιά με φανταστικούς φίλους, τους κατηγορούν μερικές φορές για ανάρμοστη συμπεριφορά σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα ίδια τη δυσαρέσκεια των γονέων. Οι Φανταστικοί φίλοι μπορεί επίσης να βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους, να διερευνήσουν τις ιδέες τους , ή να αποκτήσουν αίσθησητων ικανοτήτων τους, μέσω της μάθησης μετον φανταστικό φίλο ή μέσα απο τη φροντίδα του.

Πώς θα πρέπει να ανταποκριθείτε στους φανταστικούς φίλους του παιδιού σας;
Εάν το παιδί σας έχει ένα αόρατο φίλο, χαλαρώστε και απολαύστε το! Κάντε ερωτήσεις για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τον φίλο του. Μπορείτε να μάθετε κάτι σχετικά με τα τρέχοντα ενδιαφέροντα του παιδιού σας, τις επιθυμίες, τους φόβους, ή τις ανησυχίες του. Μπορεί ακόμη και να θελήσετε να καταγραψετε και να αποθηκεύσετε τις αξιολάτρευτες απαντήσεις του παιδιού σας!
Είναι οκ να “επιβάλλετε το νόμο” αν οι απαιτήσεις του φανταστικού φίλου ή οι “συμπεριφορές” του προκαλλούν μεγάλη αναστάτωση. Χωρίς να αμφισβυτησετε έντονα την ύπαρξη του φίλου, μπορείτε να πείτε πράγματα όπως, “Δεν με νοιάζει ποιος το έκανε αυτό το χάλι. Θα πρέπει να το καθαρίζουμε » ή « Η θεία Κάρολ έρχεται στο αυτοκίνητο μαζί μας, έτσι ο κ. Murf θα πρέπει να βρει κάπου αλλού να καθίσει σήμερα.”
Από την άλλη μεριά, αν δεν είναι πρόβλημα, να προχωρήσετε και να παίξετε μαζί τους. Βάλτε μια επιπλέον θέση στο τραπέζι για τον φανταστικό φίλο του, αν το παιδί σας το ζητά, αλλά να μην το παρακάνετε με τον έλεγχο. Ένας φανταστικός φίλος είναι μια μοναδική και μαγική έκφραση της φαντασίας του παιδιού σας, οπότε αφήστε στο παιδί σας να έχει τον έλεγχο πάνω σ αυτόν.
(μετ. Ρηνιώ Συμεωνίδου)
από Eileen Kennedy-Moore, Ph.D. )
πηγή: http://www.psychologytoday.com/blog/growing-friendships/201301/imaginary-friends
https://rotasapantaw.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=8402&action=edit

Advertisements