ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ – ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ (Προσέγγιση με βάση την θεωρία Vygotsky)

Η Μαρία –3 ετών- θέλει να φάει τούρτα, η μαμά της τής λέει πως δεν είναι τα
γενέθλιά της, αλλά ούτε κ τα γενέθλια κάποιου γνωστού ώστε να μπορέσουν να φάνε
τούρτα. Η Μαρία επιμένει να πάνε να αγοράσουν μία τούρτα, τότε η μαμά έχει μια
ιδέα, της προτείνει να παίξουν ένα παιχνίδι.”Τα γενέθλια του λαγού”.
Ο λαγός της Μαρίας (πάνινο κουκλάκι) έχει γενέθλια, ανακατεύουν ζυμάρι,
το χωρίζουν κ το χρωματίζουν κ κατασκευάζουν μια τούρτα. Καλούν τους φίλους της
Μαρίας (υπόλοιπες κούκλες) κ όλοι μαζί τραγουδούν κ τρώνε «τούρτα» για τα
γενέθλια του λαγού!

Η αυτορρύθμιση είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα που αφορά στη

προθετική (με πρόθετική σκέψη) συμπεριφορά των νηπίων αλλά κ μεγαλύτερων
παιδιών.
Ο όρος αυτορρύθμιση (self- regulation αναφέρεται δε κ ως εκτελεστικός μηχανισμός- executive- function) αναφέρεται
στην ικανότητα ελέγχου των παρορμήσεων, τόσο του σταματώ να κάνω κάτι αν είναι αναγκαίο (ακόμη κ αν το άτομο θέλει να συνεχίσει να το κάνει), όσο κ του να ξεκινήσει να κάνει κάτι, αν είναι αναγκαίο (ακόμη κ αν δεν θέλει να το κάνει).

Η αυτορρύθμιση δεν
πρέπει να συγχέεται με την υπακοή ή την συμμόρφωση.Όποια παιδιά έχουν κατακτήσει πραγματικά την δεξιότητα αυτή συμπεριφέρονται με τον ίδιο τρόπο είτε υπάρχει η παρουσία ενήλικα είτε όχι. Τα αυτορρυθμιζόμενα παιδιά μπορούν να καθυστερίσουν την ευχαρίστησή τους κ να καταστείλουν τις αυθόρμητες σκέψεις τους για πράξη μέχρι να σκεφτούν τις πιιθανές συνέπειες των πράξεών τους ή μέχρι να σκεφτούν
εναλλακτικές κινήσεις που θα ήταν πιό ταιριαστές. Η χρήσιμότητα της αυτορρύθμισης δεν περιορίζεται στην κοινωνικο-συναισθηματική ικανότητα, αφορά κ στις γνωστικές ικανότητες όπως στη μνήμη κ προσοχή. Η έρευνα έχει δείξει ότι οι δυό προαναφερθήσες ικανότητες- κοινωνικο-συναισθηματική κ γνωστική- σχετίζονται άμεσα με την αυτορρύθμιση. Δηλ. τα παιδιά που δεν μπορούν να ελέγξουν τα συναισθήματά τους 4 ετών είναι σχεδόν απίθανο να μπορούν να ακολουθήσουν τις οδηγίες της δασκάλας στα 7 κ δεν θα μπορέσουν να γίνουν αποτελεσματικοί (αντανακλαστικοί) μαθητές στην Μεσαία εκπαίδευση.

Γιατί η αυτορρύθμιση είναι σημαντική;
Αναφέρονται ολοένα κ περισσότερες ενδείξεις ότι αρκετά παιδιά ιδιαίτερα αυτά με βαθμό επικινδυνότητας, ξεκινούν το σχολείο χωρίς ιδιαίτερα ανεπτυγμένη την δεξιότητα της αυτορρύθμισης. Η ελλιπής ανάπτυξη της αυτορρύθμισης μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στις επιδόσεις του παιδιού τόσο στο σχολείο, όσο κ στη ζωή. Οι παιδαγωγοί- εκπαιδευτικοί αξιολογούν την δεξιότητα της αυτορρύθμισης ως πολύ σημαντική που σηματοδοτεί την ετοιμότητα ενός παιδιού για το σχολείο.
Επιπλέον οι ίδιοι διαπιστώνουν ότι πολλοί εκ των μαθητών τους έρχονται στο σχολείο έχοντας χαμηλά επίπεδα της δεξιότητας αυτής. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τα επίπεδα της δεξιότητας της αυτορρύθμισης ενός παιδιού, σχετίζονται περισσότερο με την ετοιμότητα του για το σχολείο απ΄ότι ο δείκτης IQ, η μαθηματική ή αναγνωστική ικανότητα, επίσης σχετίζεται κ με την μετέπειτα ακαδημαϊκή του πορεία.
Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει την ανάλογη σχέση της αυτορρύθμισης ενός παιδιού στην πρώτη νηπιακή ηλικία, με την λειτουργικότητα στο σχολείο πέρα από το νηπιαγωγείο κ την πρώτη Δημοτικού. Η αυτορρύθμιση ενός παιδιού επηρεάζει την λειτουργικότητα του στο σχολείο με δυο τρόπους: πρώτον, η κοινωνικο- συναισθηματική αυτορρύθμιση βοηθά τα παιδιά από την μια να ανταποκρίνονται στους κανόνες της τάξης κ από την άλλη να μαθαίνει μέσα από την επαφή με έναν συμμαθητή ή κ μια ομάδα. Δεύτερον, η γνωστική αυτορρύθμιση επιτρέπει στα παιδιά να χρησιμοποιούν αλλά κ να αναπτύσσουν την γνωστική διαδικασία απαραίτητη για την ακαδημαϊκή μάθηση αλλά κ την επίλυση προβλημάτων.
Πώς οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν την δεξιότητα αυτορρύθμισης των παιδιών τους
Για να μπορέσουν οι γονείς να ενισχύσουν την ανάπτυξη της αυτορρύθμισης στα
παιδιά τους πρέπει πρώτα απ’ όλα να συμπεριφέρονται οι ίδιοι με προθετικό
τρόπο, δηλ. π.χ. να επιδικνύουν τον τρόπο με τον οποίο φτιάχνουν την λίστα με
τα ψώνια πριν την επίσκεψη στο σουπερ μαρκετ, ή πώς χρησιμοποιούν το ημερολόγιο
προκειμένου να μην χάνουν τα ραντεβού με τον γιατρό τους ή τα μαθήματα
ποδοσφαίρου. Αυτός ο τρόπος βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν την προθετική
συμπεριφορά. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να βοηθηθούν πρακτικά με το να
εξασκούνται στους τρόπους οργάνωσης αν π.χ. προσθέτουν ψώνια στη λίστα, ή κρατούν ημερολόγιο για τα προσωπικά τους θέματα- γεγονότα.
Ένα περιβάλλον που δεν αποσπά την προσοχή είναι επίσης βοηθητικό στην
ανάπτυξη της αυτορρύθμισης. Είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί να συγκεντρωθεί σε
μια δραστηριότητα για μεγάλο διάστημα όταν διάφορες καταστάσεις του αποσπούν
την προσοχή. Η ανοιχτή τηλεόραση, τα παιχνίδια Η/Υ ή άλλες παιχνιδοσυσκευές που
χρησιμοποιούνται σαν μπειμπισίτερ είναι κάποιες πρακτικές που αποσπούν την
προσοχή των παιδιών. Μέχρι τα παιδιά να περάσουν από την ετερο-ρύθμιση στην
αυτο- ρύθμιση κινδυνεύουν να αναπτύξουν μη ρυθμισμένες συμπεριφορές όπως το να
πατούν κουμπιά χωρίς σκέψη όταν δραστηριοποιούνται στην τεχνολογία.
Ο καλύτερος τρόπος για την προσχολική κ νηπιακή ηλικία, να εξασκηθούν στην
αυτορρυθμιζόμενη συμπεριφορά είναι το να συμμετέχουν στο παιχνίδι ρόλων (make- believe play). Είτε το παιδί είναι αρκετά τυχερό ώστε να έχει συμπαίχτες διαφορετικών ηλικιών, είτε όχι, ο ρόλος του γονέα να
ενισχύει αυτό το είδος παιχνιδιού είναι σημαντικός. Συχνά οι γονείς θεωρούν ότι
ότι τα παιδιά δεν χρειάζεται να διδαχθούν το παιχνίδι ρόλων καθώς μπορούν να
αναπτύξουν αυτή την ικανότητα από μόνα τους, όμως η σημερινή μας κουλτούρα δεν
μπορεί να χαρακτηριστεί φιλική στο παιχνίδι. Ο γονέας ξεκινά σαν μέντορας του
παιχνιδιού κ σιγά-σιγά καθώς το παιδί ωριμάζει υποχωρεί σε «δεύτερους» ρόλους.
Το παιδί πρέπει να είναι ενήμερο για το τί θα ακολουθήσει, ώστε έπειτα να μπορεί να
σχεδιάσει την συνέχεια.
Οι γονείς μπορούν να εξασκήσουν την αυτορρύθμιση των παιδιών τους με το να
δημουργούν ρουτίνες, π.χ. μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να ρυθμίσει το
ξυπνητήρι ώστε να είναι ενήμερο για την ώρα του ύπνου.
Παίξτε παιχνίδια όπως «σταμάτα- ξεκίνα» στο οποίο το παιδί πρέπει να σταματήσει
να θέλει ή να κάνει ό,τι θέλει ή κάνει εκείνη την ώρα κ να μεταβεί σε άλλη
επιθυμία ή πράξη
Ένα άλλο παιχνίδι που βοηθά την ανάπτυξη της αυτορρύθμισης στα παιδιά είναι όταν
πρέπει να απομονώσουν μια ιδιότητα ενός αντικειμένου, π.χ. όταν το παιδί
οδηγεί το αυτοκινητάκι του πρέπει να χτυπά τα χέρια του όταν το προσπερνά
ένα κόκκινο αυτοκίνητο.

Παιχνίδι ρόλων (make- believe play)
Τα παιδιά μεταξύ 1 κ 3 ετών μόλις που ξεκινούν να μαθαίνουν τους τρόπους του παιχνιδιού για αυτό χρειάζονται την παρουσία σας. Τρόποι που μπορείτε να ενισχύσετε το παιχνίδι του είναι:
Κλείστε τηλεόραση κ Η/Υ
Διαμορφώστε το χώρο παιχνιδιού έτσι ώστε να είναι προσβάσιμος, αρμονικός. Μην
αφαιρείτε αντικείμενα παιχνιδιού που έχετε εισάγει με το παιδί γιατί
μπορεί να θέλει να τα ξαναχρησιμοποιήσει
Μάθετε στο παιδί πώς να προσποιείται. Πάρτε μια άδεια κούπα κ προσποιηθείτε ότι
πίνετε. Ανακατέψτε φαγητό κ φάτε!
Φτιάξτε ένα μικρό «σενάριο» βάζοντας κάποιες κινήσεις σας στη σειρά.Το καλύτερο
«σενάριο» είναι οι καθημερινές σας κινήσεις που το παιδί σας έχει δει να
τις κάνετε, βάλτε πλυντήριο, μαγειρέψτε, σκαλίστε τον κήπο κλπ.
Ενθαρρύνετέ το να κάνει τις κινήσεις μαζί σας. Αφού το παιδί έχει
ακολουθήσει το «σενάριο» αρκετές φορές, σταματήστε να δείχνετε κ
ενθαρρύνετέ το να ξεκινήσει εκείνο το νέο «σενάριο».
Εφεύρετε έναν ρόλο. Προσποιηθείτε ότι είστε κάποιος συγκεκριμένος π.χ. η γιαγιά, ο
πωλητής του σουπερ μαρκετ κλπ
Αλλάξτε τη φωνή σας ανάλογα με το ποιόν υποδύεστε, όταν το παιχνίδι ρόλων είναι
ώριμο, τα παιδιά υποδύονται συμπεριφορές κ φωνές των ρόλων
Διαλέξτε παιχνίδια για τα παιδιά που τους είναι εύκολο να χειριστούν. Οι μικρές
φιγούρες είναι για μεγαλύτερα παιδιά, επίσης οι μεγάλες κούκλες. Κούκλες
που το παιδί μπορεί να αγκαλιάσει, να ντύσει, να ξεντύσει είναι το
ζητούμενο
Αποφύγετε παιχνίδια που μιλούν, τραγουδούν, χορεύουν γιατί περιορίζουν το παιδί σε
έναν τρόπο παιξίματος. Δοκιμάστε παιχνίδια που ενθαρρύνουν το παιδί να
δημιουργήσει πολλά διαφορετικά σενάρια.
Έχετε διαθέσιμα αντικείμενα όπως τσαντάκια, ζώνες, καπέλα κ.α. που θα βοηθήσουν
το παιδί να «μπει» στο ρόλο
Συμπεριλάβετε αντικείμενα του νοικοκυριού που θα μπορέσουν να μεταμορφωθούν με λίγη
φαντασία
Αναζητήστε ευκαιρίες ώστε το παιδί να παίζει με παιδιά διαφορετικών ηλικιών.

Τα παιδιά 3- 5 ετών ξέρουν πως παίζεται το παιχνίδι ρόλων, αυτό που χρειάζονται είναι ιδέες για το ποιούς ρόλους να παίξουν.
Χρησιμοποιήστε καταστάσεις της καθημερινότητας προκειμένου να στήσετε το σκηνικό του
παιχνιδιού. Εκμεταλευτείτε μικρά θελήματα ως αφορμή για παιχνίδι. Μιλήστε
για ανθρώπους του περιβάλλοντός σας για το πως μιλούν κ πράττουν. Αυτοί οι
άνθρωποι θα γίνουν «ρόλοι» για το παιχνίδι σας. Ό,τι το παιδί βλέπει
μπορούν να γίνουν «σπόροι» για παιχνίδι.
Βοηθήστε το παιδί να μετατρέψει την καθημερινότητα σε παιχνίδι με διάφορα σκηνικά
στοιχεία. Μην αγοράζετε την στολή του γιατρού όταν θέλετε να παίξετε το
ρόλο, αντ’ αυτού χρησιμοποιήστε ένα παλιό λευκό μπλουζάκι που θα βάλετε
κάποιο σήμα για να το κάνετε μπλούζα γιατρού π.χ. έναν κόκκινο σταυρό.
Φτιάξτε το στηθοσκόπιο από σκοινί κ κύκλους από χαρτόνι κλπ.
Δημιουργείστε συμβολικά αντικείμενα που απαιτούν περισσότερη σκέψη-
εφευρετικότητα.
Πάρτε κι εσείς έναν ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ρόλο στο
παιχνίδι. Σε αυτή τη φάση θέλετε το παιδί να κατευθύνει την πορεία του
παιχνιδιού, όσο το δυνατόν περισσότερο. Το παιδί θα σας πει τί να κάνετε κ
τί θα ακολουθήσει στη συνέχεια. Αν το παιδί είναι αναποφάσιστο για το τί να
κάνει δοκιμάστε να του προτείνετε πιθανές συνέχειες, αποφύγετε όμως να
αναλάβετε δράση. Όταν το παιδί κατευθύνει το παιχνίδι τότε δουλεύεται η
οργανωτική ικανότητα που είναι μέρος της αυτορρύθμισης.
Βοήθησε το παιδί να επεκτίνει τους ρόλους με ερωτήσεις όπως «τί νομίζεις θα συμβεί
μετά;»
Διαβάστε ιστορίες κ χρησιμοποιήστε τες σαν σενάριο για το παιχνίδι σας.
Χρησιμοποιήστε ιστορίες που το παιδί αγαπά κ ακούει συχνά.
Αφού έχετε παίξει μια σκηνή πολλές φορές προτείνετε μια καινούρια έκβαση.
Μεταφέρετε το ρόλο σε άλλη κατάσταση π.χ. κι αν ήσουν γιατρός σε πειρατικό
καράβι;
Γύρω στα 4 τα παιδιά είναι ικανά να παίζουν με λιγότερο σκηνικό κ εργαλεία
σκηνικού. Μπορούν να εφεύρουν το δικό τους σκηνικό. Έτσι μπορείτε να παίξετε
παντού, στο αυτοκίνητο, στο σούπερ μάρκετ κλπ
Προσκαλέστε κ άλλα παιδιά στο παιχνίδι
Εισάγετε εύκολα επιτραπέζια παιχνίδια που σχετίζονται με το παιχνίδι ρόλων.

Όταν το παιδί γίνει 5 ετών πρέπει να είναι πια ικανό να δημιουργεί κ να παίζει πολύπλοκα σενάρια για το παιχνίδι ρόλων μόνο του ή με παρέα. Σε αυτή τη φάση είστε περισσότερο πηγή ιδεών κ βοηθάτε στο να συνεχίζει το παινίδι. Δεν πρέπει να συμμετέχετε ή να υποδικνύετε όπως κάνατε πριν. Αλλά αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας δεν μπορεί να εμπλακεί σε ένα ώριμο παιχνίδι ρόλων μην απογοητεύεστε, αλλά χρησιμοποιήστε τις προτάσεις μας από το πιό πάνω στάδιο. Η εξάσκηση θα φέρει σύντομα, αποτελέσματα.
Ενθαρρύνετε τα παιδιά να χρησιμοποιούν σκηνικά κ βοηθητικά αντικείμενα που εκείνα θα
δημιουργούν. Τουβλάκια, κομμάτια ύφασσμα, κουβέρτες, χαρτί, ψαλίδι κ κόλα
είναι αντικείμενα με τα οποία, τα παιδιά αυτής της ηλικίας, μπορούν να
κατασκευάσουν ό,τι χρειαστούν για το σενάριό τους, από ένα κοστούμι μέχρι
το σκηνικό με το παλάτι της Σταχτοπούτας.
Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία προτιμούν να παίζουν τους ρόλους με μικρές
φιγούρες κ μικρές κούκλες από το να μεταμφιέζονται κ να παίζουν τα ίδια
ρόλους. Παίζουν κυρίως, τον ρόλο του σκηνοθέτη, παίζουν διάφορους ρόλους
όπου αλλάζουν κ την φωνή τους για τον κάθε ρόλο. Τα παιδιά θα περνούν ώρες
συζητώντας για το ποιά φιγούρα θα κάνει τι, ακολούθως μπορεί να παίζουν τις σκηνές. Τα παιχνίδια που περιλαμβάνουν μικρές φιγούρες σε σπίτι, στάβλο, αυτοκινητόδρομο κλπ βοηθούν αυτού του είδους το παιχνίδι. Τα παιδιά σε αυτή τη φάση θα θέλουν να έχουν ένα πλήρες σκηνικό που θα τα επιτρέπει να εξασκούνται σε συγκεκριμένα σενάρια, αλλά θα πρέπει να τα ενθαρρύνετε να εισάγουν κ κομμάτια από άλλα σκηνικά προκειμένου να ενισχύσσετε την δημιουργικότητα κ ευελιξία τους στο παιχνίδι.
Χρησιμοποιήστε ιστορίες της λογοτεχνίας για την άντληση θεμάτων κ ρόλων. Ενθαρρύνετε τα
παιδιά να προτείνουν δικές τους εκδοχές των ιστοριών ή κ εξολοκλήρου δικές
τους ιστορίες τις οποίες μετά θα παίξουν.
Παίξτε παιχνίδια με κανόνες. Τα επιτραπέζια παιχνίδια κ τα παιχνίδια με κάρτες
είναι εκφάνεις ενός ώριμου παιχνιδιού ρόλων.
Αν είστε από τους τυχερούς με πρόσβαση σε πολλά παιδιά εκμεταλευτείτε το γεγονός.
Θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε στο 5χρονο ή 6χρονο παιδί πώς να μάθει στα
νεότερα αδέλφια του το παιχνίδι ρόλων, ιδιαίτερα αν τα αδέλφια είναι
μικρότερα των 3 ετών. Βοηθήστε το μεγαλύτερο παιδί να εφεύρει έναν απλό ρόλο
για τον μικρότερο κ έπειτα βοηθήστε τον μικρότερο να παίξει. Πριν το καταλάβετε
θα έχετε ένα παιχνίδι των δυο αυτο- ενισχυόμενο.

Το παιχνίδι ρόλων σε ομάδες παιδιών

Όπως πολλοί γονείς σήμερα, μπορεί να αισθάνεστε οτι τα παιδιά δεν παίζουν με τον τρόπο που παίζατε εσείς. Πολλοί γονείς διαπιστώνουν ότι τα παιδιά τους δεν μπορούν να αυτοαπασχοληθούν για
μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς την καθοδήγηση ενός ενήλικα. Αυτό συμβαίνει
κυρίως, γιατί τα παιδιά δεν μπορούν να βγουν στην γειτονιά για να παίξουν με
άλλα παιδιά. Αντ αυτού τα παιδιά περνούν περισσότερο χρόνο με παιχνίδι
κατευθυνόμενο από ενήλικες κ δραστηριότητες όπου είναι χωρισμένα ανάλογα με την
ηλικία τους. Επιπροσθέτως τα νεότερα παιδιά παίζουν κυρίως μόνα τους η
παρακολουθούν τηλεόραση. Ακόμη κ τα παιχνίδια έχουν αλλάξει. Πολλά από αυτά δεν
απαιτούν καμία φαντασία κ δημιουργικότητα από μέρους των παιδιών. Συνήθως αυτό
που απαιτείται από το παιδί είναι να πατήσει κάποιο κουμπί κ το παιχνίδι του
λέει τί να κάνει. Όταν οι μπαταρίες του εξασθενήσουν, τότε εξασθενεί κ το
ενδιαφέρον του παιδιού γι’ αυτό!

Για να βοηθήσουν τα παιδιά στην απόκτηση ικανοτήτων τόσο στο παιχνίδι όσο κ
στην κοινωνία πολλοί γονείς συμμετέχουν ή δημιουργούν ομάδες παιχνιδιού. Αυτές
οι ομάδες μπορούν να γίνουν θαυμάσιες αιτίες ανάπτυξης του ώριμου παιχνιδιού.
Πάντως αρκετές τέτοιες ομάδες θα χρειαστούν την συμμετοχή ενός ενήλικα για να
προχωρήσουν. Ακολουθούν κάποιες ιδέες για το πως μπορείτε να υποστηρίξετε μια
τέτοια προσπάθεια:

Έχετε ΠΑΝΤΑ στο νου ότι στόχος σας είναι τα παιδιά να παίζουν μεταξύ τους κι όχι
με σας. Θέλετε το παιχνίδι ρόλων να εξελίσσετατ με τέτοιο τρόπου που
εκείνα να σας λένε τί να κάνετε π.χ. «θα είμαι ο σερβιτόρος, θα είσαι ο
σεφ. Πήγαινε να φτιάξεις το κέικ…». θα είναι ακόμη καλύτερο αν τα παιδιά
φτιάχνουν το κέικ από χαρτί ή από άλλο παιχνίδι. Η ικανότητα όπου τα
παιδιά χρησιμοποιούν ένα αντικείμενο που με την φαντασία τους
μεταμορφώνεται σε κάτι άλλο είναι πολύ σημαντική.
Κλείστε την τηλεόραση, τους αποσπά την προσοχή.
Αν η ομάδα παιχνιδιού σας περιλαμβάνει παιδιά της ίδιας ηλικίας, φροντίστε να
την εμπλουτίσετε κ με μεγαλύτερα κ μικρότερα παιδιά. Τα μεγαλύτερα παιδιά
μπορούν να αναλάβουν τον ρόλο του μέντορα του παιχνιδιού. Τα βρέφη, επίσης
δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά προσχολικής ηλικίας να εξασκήσουν την
ικανότητά τους στο παιχνίδι αφού συνήθως ακολουθούν τις οδηγίες τους.
Έχετε διαθέσιμα παιχνίδια που προάγουν την φαντασία, όπως ξύλινα τουβλάκια,
παλιά φορέματα, τα παιδιά έτσι μπορούν να χτίζουν κ να αναλαμβάνουν
ρόλους.
Έχετε ένα θέμα το οποίο μπορείτε να αντλήσετε από καθημερινά γεγονότα, όπως ένα
πάρτι γενεθλίων για κούκλες, ψωνίζοντας στο μανάβικο, αντλήστε θέματα από
ιστορίες που έχετε διαβάσει.
Χρησιμοποιήστε βοηθητικά στοιχεία των ρόλων όπως παλιά ρούχα κ παπούτσια για την
μεταμφίεση, λούτρινα ζωάκια, κατσαρολικά από την κουζίνα. Βοηθήστε τα
παιδιά να χρησιμοποιήσουν την φαντασία τους.
Εάν η ομάδα σας είναι ώριμη μπορείτε να παίξετε παιχνίδια επιτραπέζια ή άλλα που
απαιτούν επαρκή αυτορρύθμιση όπως «ο Σάιμον λέει». Όταν τα παιδιά πρέπει
να ξεκινούν κ να σταματούν κινήσεις τους, εξασκούν την αυτορρύθμιση.
Δώστε αρκετό χρόνο στο παιχνίδι. Συχνά υπερφορτώνουμε το χρόνο ενός παιδιού. Το
παιδί όμως χρειάζεται χρόνο να «μπει» σε κάποιο ρόλο. Επίσης πολύ συχνά οι
ενήλικες πιστεύουμε ότι τα παιδιά βαριούνται κ τα διακόπτουμε
κατευθύνοντάς τα σε μια άλλη δραστηριότητα που έχουμε σκεφτεί, όταν το
μόνο που χρειάζεται είναι απλώς ένα «σπρώξιμο» για να συνεχίσουν.
Αν κάποιο παιδί μοιάζει ανέτοιμο να αναλάβει έναν ρόλο στο παιχνίδι,
ενθαρρύνετέ το να φορέσει το κοστούμι του ρόλου κ βοηθήστε το να θυμηθεί
τι μπορεί να λέει το άτομο αυτού του ρόλου. Συχνά οι ανώριμοι παίχτες
ευεργετούνται όταν αναλαμβάνουν λίγο πιό παθητικούς ρόλους. Με αυτό τον
τρόπο συμμετέχουν στο παιχνίδι χωρίς να είναι υπεύθυνοι για την ροή του!
πηγή: http://www.toolsofthemind.org/parents/make-believe-play/

Advertisements