Ένα σπίτι που σέβεται τις ανάγκες του παιδιού !

Τα σπίτια μας δυστυχώς τα κατασκευάζουμε έτσι, ώστε να γίνουν όμορφα και να εξυπηρετούν τους ενήλικες που ζουν μέσα σ’ αυτά, αλλά δεν σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε κατάλληλα διαμορφωμένα τα σπίτια μας , για τους μικρούς ενοίκους !
Πως όμως μπορούμε να κάνουμε τους χώρους που κινείται και εξερευνεί το παιδί μας , φιλικό προς τις ανάγκες του ;

Ανοίγοντας την πόρτα ενός σπιτιού που σέβεται το παιδί θα πρέπει να δούμε…
Για τα νήπια που μπουσουλάνε ή ρίχνουν τα πρώτα βήματα :

Ασφαλή το χώρο που μπορεί να κινηθεί το παιδί μας , καλύπτοντας τις γωνίες των τραπεζιών και επίπλων γενικώς, κλείνοντας μπρίζες και καλύπτοντας καλώδια, απομακρύνοντας τα εύθραυστα και επικίνδυνα αντικείμενα και ότι μπορεί να αγγίξει και να βάλει στο στόμα του αν υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού ή κατάποσης !
Ασφαλή συνκοίμηση στο δωμάτιο των γονιών ή στο ίδιο κρεβάτι !
Έτσι θα του παρέχουμε ασφάλεια , φροντίδα και θα αποφύγουμε να τρέχουμε πίσω από το παιδί, επιτρέποντας του να εξερευνεί το χώρο του ! Έτσι δεν θα του φωνάζουμε συνέχεια ” ΜΗ ” και ” ΟΧΙ ” !
Για τα μεγαλύτερα παιδάκια :

Έναν χώρο χαμηλά για να κρεμά το παλτό και να βγάζει τα παπούτσια του με καρεκλάκι ή μαξιλάρι.

Μια πολυθρόνα ή καρέκλα για να συμμετέχει στις ζεστές βραδιές της οικογένειας.

Ένα τραπέζι στα μέτρα του για να κάθεται να τρώει ή να δουλεύει.

Ένα κάθισμα που να το φέρνει στο ίδιο ύψος με το οικογενειακό τραπέζι για να τρώει μαζί μας.

Ράφι ή ντουλάπι με τα σκεύη του φαγητού στα μέτρα του.

Νερό σε ποτήρι σε σταθερό σημείο του σπιτιού ώστε να το βρίσκει όποτε διψά.

Παιχνίδια σε ράφια, χωρισμένα ανά είδος, λίγα σε αριθμό και από καλά υλικά.

Πρόσβαση σε μουσική.

Πρόσβαση στο φως του δωματίου του, του μπάνιου και ιδανικά όλου του σπιτιού.

Στρώμα στο πάτωμα ή πολύ χαμηλό κρεβάτι για να κοιμάται.

Ασφάλεια στις εσωτερικές σκάλες και μπαλκόνια.

Βιβλιοθήκη στα μέτρα του με λίγα και καλά επιλεγμένα βιβλία που θα εναλλάσσονται.

Σκαλάκι για το μπάνιο και το νεροχύτη.

Πρόσβαση στα είδη ατομικής του υγιεινής (μπάνιο, πάνα).

Πρόσβαση στα ρούχα του και τα παπούτσια του.

Ολόσωμος καθρέφτης κάπου στο σπίτι (ιδανικά στο δωμάτιό του) και καθρέφτης προσώπου στο μπάνιο όπου να βλέπει ολοκληρωμένα το πρόσωπό του.

Τέχνη, φωτογραφίες και αισθητική στο ύψος των ματιών του σε διάφορα σημεία του σπιτιού.

Όσο μεγαλώνει, σκεύη και πρόσβαση σε περισσότερα σημεία του σπιτιού, ώστε να ολοκληρώνει και να διορθώνει τυχόν ατυχήματα μόνο του.

Χαμηλές φωνές και σωστή, αργή ομιλία όταν του απευθυνόμαστε.

Γνώση της ύπαρξής του στον χώρο και αποφυγή συζητήσεων για το ίδιο μπροστά του.

Βλεμματική επαφή και στο ύψος του πάντα όταν του απευθυνόμαστε.

Ενθουσιασμός και ενθάρρυνση στις προσπάθειές του.

Παρατήρηση και υπομονή να μην το διακόπτουμε.

Δείχνουμε πως να ζητά λεκτικά βοήθεια ώστε να μας δείξει αυτό πότε την χρειάζεται.

Υπενθύμιση στον εαυτό μας για το πόσοι, ποιοι και με τι ανάγκες ζουν στο ίδιο σπιτικό…ώστε να μην ξεχνάμε κανέναν!

Ευχαριστώ την Ντίνα Νομικού, Μοντεσσοριανή παιδαγωγό, για τις ιδέες που πήρα για το πως να διαμορφωθεί το σπίτι για τα μεγαλύτερα παιδιά !
Βούλα Γκάντσιου 2016

https://rotasapantaw.wordpress.com/wp-admin/post-new.php

Advertisements