To έργο και η ζωή του μεγάλου θεωρητικού
Ελάχιστα έχουν γραφτεί για την επιρροή του Άλφρεντ Άντλερ στο σύγχρονο Coaching. Αν και η χρονική απόσταση είναι μεγάλη, τα κοινά στοιχεία που υπάρχουν είναι εντυπωσιακά και η συνήχηση της Αντλεριανής Θεωρίας με το Coaching είναι αναπόφευκτη. Ο οραματισμός ενός επιθυμητού μέλλοντος, η καλλιέργεια δεξιοτήτων, η επικράτηση έναντι των εγγενών αδυναμιών της ανθρώπινης προσωπικότητας και η ανάδειξη των πολλαπλών διαστάσεων της κοινωνικής ζωής, συνιστούν το σημαντικότερο μέρος αυτής της ταύτισης. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, η προσφορά του σπουδαίου αυτού θεωρητικού παραμένει στη σιωπή.

Ο Άλφρεντ Άντλερ, πρόεδρος της Ψυχαναλυτικής Εταιρίας της Βιέννης το 1910 και εισηγητής του ρεύματος της «Ατομικής Ψυχολογίας», ανήκει στην Νέο-ψυχαναλυτική Σχολή μαζί με τους C. Jung και την K. Horney. Ασκώντας δριμεία κριτική στην φροϋδική αντίληψη ότι η ανθρώπινη ύπαρξη καθορίζεται από ένστικτα και δυνάμεις που αδυνατεί να αντιληφθεί και να ελέγξει, ανέδειξε το άτομο ως ενεργό υποκείμενο, ικανό να ορίζει το εαυτό και το μέλλον του. Είναι το χρονικό σημείο ιστορικά, στο οποίο εισάγεται στην Ψυχολογική σκέψη η αξία ότι ο άνθρωπος μπορεί να διαμορφώσει τη ζωή που πραγματικά επιθυμεί. Η ανθρώπινη δράση επανακτά τη δύναμή της έναντι των δομών που την καθορίζουν, δηλαδή έναντι των ενστίκτων που την καθοδηγούν.

Γεννήθηκε το 1870 στη Βιέννη, ήταν ένα μικρόσωμο παιδί με σοβαρά προβλήματα υγείας που του στέρησαν τη δυνατότητα να κοινωνικοποιηθεί με επιτυχία και να συμμετέχει σε δραστηριότητες με άλλα παιδιά της ηλικίας του. Από την αρχή της ζωής του βίωσε την αδυναμία και την απομόνωση ενώ σε ηλικία 4 ετών βρέθηκε κοντά στον θάνατο από πνευμονία. Σύμφωνα με τη βιογραφία του, η μητέρα του, λόγω της ασθενικής του κράσης, τον φρόντιζε υπερβολικά μέχρι την ηλικία των 2 ετών που γεννήθηκε ο αδερφός του. Ένα υγιές και δυνατό παιδί απέναντι στο οποίο ο ίδιος ένιωθε αδύναμος και κατώτερος. Η απόρριψη από τη μητέρα του φαίνεται να ήταν μεγάλη και οδυνηρή. Οι μέτριες σχολικές του επιδόσεις, η απογοήτευση και τα προβλήματα της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας δεν προμήνυαν την μετέπειτα επιστημονική του εξέλιξη. Η προσωπική του ιστορία όμως, αποτελεί παράδειγμα για την θεωρία του αναφορικά με την υπέρβαση των εγγενών αδυναμιών την ανθρώπινης φύσης και του βαθύτερου αισθήματος κατωτερότητας που βιώνουν οι άνθρωποι (Schultz & Schultz, 2012 ).

Οι επιρροές στο Coaching Psychology
Οι Paul Barrett, Klenke & Huag (2011) συνοψίζουν την προσφορά του Άνλτερ στις εξής ιδέες και αρχές: Πρώτον, κάθε άνθρωπος μπορεί και έχει το δικαίωμα να διαμορφώσει τη ζωή που ο ίδιος επιθυμεί, μια παραδοχή η οποία προαπαιτείται για κάθε σύγχρονο θεραπευτή και coach. Δεύτερον, η συνεχής προσπάθεια για επικράτηση στις αδυναμίες που οδηγεί στην οικοδόμηση σημαντικών δεξιοτήτων και θετικών συμπεριφορών που σταθεροποιούνται και διατηρούνται στο χρόνο. Τρίτον, η απόκτηση ενός σκοπού, ο οραματισμός ενός επιθυμητού μέλλοντος και η εστίαση στον στόχο δίνουν νόημα στην προσπάθεια.. Τέταρτον, ο άνθρωπος προσεγγίζεται ολιστικά ως ολότητα σώματος, αντίληψης και συναισθήματος, που αλληλοπλέκονται στον τρόπο ζωής του. Ταυτόχρονα δε, σε αυτό το πλαίσιο αρχών, αναδείχθηκε η σημασία των ψυχοκοινωνικών πτυχών της ζωής των ανθρώπων, τοποθετώντας τα θέματα της εργασίας, της αγάπης και της κοινωνικότητας στο επίκεντρο της αναλυτικής και σήμερα της coaching πρακτικής.

To έργο του Άντλερ δεν εξαντλείται στο σχήμα που παρουσίασα παραπάνω όμως αποκτά ιδιαίτερη αξία καθώς ταυτίζεται πλήρως με το coaching.Το πρόβλημα δεν είναι η άγνοια των πρώτων γενεών επαγγελματιών coaches για την ιστορία και τα συστήματα σκέψης της Ψυχολογικής επιστήμης, αυτή η βασική γνώση μπορεί εύκολα να αποκτηθεί αλλά η παρουσίαση του Coaching ως κάτι απόλυτα νέου, η αντιδιαστολή του με την ψυχολογία και η οικειοποίηση ιδεών και γνώσεων που ήδη έχουν διατυπωθεί.

Από το βιβλίο του Χαράλαμπου Πετρά, Η Τέχνη του Coaching, Εισαγωγή στη Θεωρία και Πρακτική της Coaching Ψυχολογίας.

Μπορείτε να το βρείτε εδώ: Η Τέχνη του Coaching – Eκδόσεις iWrite.gr

http://www.athenscoaching.gr/index.php/about-us/athens-coaching-blog/221-adler-coaching-psychology

Advertisements