Έχουμε συζητήσει οτι ο εγκέφαλος του παιδιού δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί και ότι η ολοκλήρωση της ανάπτυξης του γίνεται αρκετά αργότερα στην ζωή του. Μέχρι και τη νηπιακή ηλικία το συναισθηματικο με το λογικο μέρος (δεξί και αριστερό) δεν επικοινωνούν αποτελεσματικα με συνέπεια το παιδί πολλές φορές είτε να χάνεται στο συναισθηματικό του και να μην μπορεί να ηρεμήσει (tantrums, κρισεις θυμου, πανικός, άγχος).

Ο γονιός καλείται να μπορέσει να βοηθήσει το παιδί να δημιουργήσει συνάψεις ανάμεσα στο λογικο και στο συναισθηματικό, να προωθήσει την ομαλή συνεργασία για να μπορεί το παιδι να αποκτήσει αυτοέλεγχο συναισθηματική ηρεμία, διαύγεια, και να βρει τρόπους και λύσεις στα προβλήματα του.

Ειναι σημαντικό ο γονιός να συνδεθεί πρώτα συναισθηματικά με το παιδι όταν αυτό διανύει μια κρίση και αφού ηρεμήσει να το βοηθήσει να περάσει στο λογικο, να λεκτικοποιήσει δηλαδη τα συναισθήματα του και να βρούνε λύση.

Λέγοντας στο παιδι πως κάνεις έτσι, έλα θα πάρουμε άλλο, κοίτα παρε αυτο και προσφέροντας του λογικές λύσεις οταν δεν έχει καμία επαφή με το λογικό του κομμάτι το εξοργίζει.

Νιώθοντας πανικό εμείς, συναισθηματική φόρτιση ή θυμό, υπερφορτίζουμε το συναισθηματικό του κομμάτι και περνάει σε ένα χάος όπου ενεργοποιείται ο υποθάλαμος και το παιδί χάνεται, ανήμπορο να βοηθήσει τον εαυτό του ή να ηρεμήσει

Αποδεχόμαστε τα συναισθήματα του και το βοηθάμε αφου ηρεμήσει να λεκτικοποιήσει αυτο που αισθανεται και να βρει μια λυση(λογική) για να μπορέσει να τα συνδέσει και την επομενη φορα να βρει τον τροπο να ηρεμησει μονος του και να ενεργοποιήσει τη λογική του που θα τον βοηθήσει να βρει μια λύση

Σύνδεση λοιπόν με το Συναισθηματικό και Ανακατεύθυνση στο Λογικό.

Το παιδί όταν ακούει μόνο με το συναισθηματικό κομμάτι του εγκεφάλου του (δεξί) αναγνωρίζει τη γλώσσα του σώματος, βλέπει την ολική εικόνα του γονέα και διασθάνεται τα συναισθήματα του, δεν επεξεργάζεται τίποτα με τη λογικη του.

Παρακάτω μερικοί τρόποι σύνδεσης και αποσύνδεσης οταν το παιδί βρίσκεται σε κρίση

Τρόποι να συνδεθείς με το παιδί
Βλεματική Επαφή: Χαμηλώνω στο ύψος του παιδιού ( ή ακόμα καλύτερα λίγο χαμηλότερα) και το κοιτάω στα μάτια καθώς του μιλάω, τον βοηθάει να νιώθει ασφαλής και ότι δεν απειλείται από την παρουσία μου
Έκφραση προσώπου: Χαλαρό πρόσωπο, ήρεμο βλέμμα, χαλαρό στόμα
Τόνος της φωνής: ήρεμος, μαλακός, καθησυχαστικός, ειρηνικός
Στάση σώματος: χαμηλοί ώμοι, ανοιχτά χέρια, γονατισμένοι ή οκλαδόν
Χειρονομίες: απαλό άγγιγμα, αγκαλιά, χάδι
Ο χρόνος αντίδρασης μας: Αφήνω το παιδί να μιλήσει πριν μιλήσω, ρωτάω ερωτήσεις πρώτα πριν απαντήσω μόνος μου, αφήνω το παιδί να ηρεμήσει πριν αρχίσω την λογική επεξεργασία
Ένταση της αντίδρασης μας: παραμένω ήρεμος, έχω υπομονή να ηρεμήσει το παιδί
Σωματική κίνηση: Πλησιάζω, προχωράω ήρεμα, σκύβω

Τρόποι να αποσυνδεθείς
Βλεματική Επαφή: Κάθομαι όρθια πάνω από το παιδί καθώς τον κοιτάζω με κάνει να φαίνομαι τεράστιος και επιβλητικός. Ότι και να πω από αυτή τη θέση επικοινωνεί απειλή στο παιδί και αυτομάτως θέλει να αμυνθεί
Έκφραση προσώπου: Συνοφρυωμένος, πιεσμένα χείλη, επιθετικό βλέμμα
Τόνος της φωνής: έντονος, θυμωμένος, δυνατός, αγχωμένος
Στάση σώματος : σταυρωμένα χέρια, χέρια στη μέση, σκύψιμο προς το παιδί από όρθια θέση
Χειρονομίες: Κουνάμε το δάχτυλο, χέρια στον αέρα ως έκφραση αγανάκτησης, έντονες απότομες κινήσεις έκφρασης
Ο χρόνος αντίδρασης: Διακόπτω συνέχεια, μεγάλα απειλητικά διαλείμματα ησυχίας με επιθετική βλεματική επαφή, κάνω συνεχόμενες ερωτήσεις λογικές ενώ το παιδί ακόμα δεν έχει ηρεμήσει συναισθηματικά
Ένταση της αντίδρασης μας: Φωνάζω, ουρλιάζω, πανικοβάλλομαι, κλαίω, έχω υπερβολική ένταση
Σωματική κίνηση: Αφήνω το παιδί φεύγοντας γρήγορα, μιλάω από άλλο δωμάτιο κάνοντας κάτι άλλο, κάνω έντονο βηματισμό προς το μέρος του επιθετικά ή με πανικό, απότομες κινήσεις, τραβολογάω το παιδί

Από Christina Gika

Βασισμένο στο βιβλιο The Whole Brain Child Parent Workbook, Siegel