Καρεκλάκι της σκέψης, time-out, φωνές, εκβιασμοί. Ταλαιπωρούνται και ταλαιπωρούμαστε. Μήπως να το πάρουμε αλλιώς;
12 εναλλακτικές
Κάνουμε ένα διάλειμμα μαζί
Το μυστικό είναι να κάνουμε το διάλειμμα μαζί και πριν η κατάσταση βγει εκτός ελέγχου. Αν το παιδί μας είναι σε ένταση με αποτέλεσμα, για παράδειγμα, να χτυπήσει ένα συνομήλικο, θα βοηθήσει να βρούμε ένα ήσυχο μέρος να κάτσουμε για λίγο μαζί ώστε να αποφορτίσουμε την ένταση. Ακούμε τι έχει να μας πει, τα συναισθήματά του, και συζητάμε.

Δεύτερες ευκαιρίες
Όλοι μας κάνουμε λάθη. Κι όλοι μας αισθανόμαστε ανακούφιση όταν μας δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία. Το ίδιο και τα παιδιά. «Δεν μπορώ να σε αφήσω να γεμίσεις με κόλλα όλο το τραπέζι. Θέλεις να ξαναδοκιμάσεις αλλά πάνω σε χαρτί;»

Λύνουμε το πρόβλημα μαζί
Εφόσον υπάρχει κάποιο πρόβλημα και το παιδί μέσα στην αναστάτωσή του «παρεκτρέπεται», ας του δώσουμε την ευκαιρία να μιλήσει γι αυτό κι ας ακούσουμε ποια λύση προτείνει.

Κάνουμε ερωτήσεις
Κάποιες φορές το παιδί κάνει πράγματα που εμείς, στη βιασύνη μας να προλάβουμε τη ζημιά, το «λάθος», την αταξία, δεν κατανοούμε γιατί ακριβώς τα κάνει. Συχνά, θέλει απλά να πειραματιστεί, να δει πώς λειτουργεί κάτι. Ας το ρωτήσουμε τι ακριβώς κάνει, με την πρόθεση να το ακούσουμε και να το καταλάβουμε πρώτα και στη συνέχεια να του δώσουμε τις πληροφορίες που του λείπουν ώστε να τα καταφέρει. Καλύτερα να πούμε « τι προσπαθείς να κάνεις;» αντί για «τί στο καλό κάνεις!!! Σταμάτα!!»

Διαβάζουμε μία ιστορία
Κι άλλος όμορφος τρόπος να το βοηθήσουμε να καταλάβει πώς να κάνει καλύτερες επιλογές: διαβάζουμε μαζί ιστορίες με ήρωες που κάνουν λάθη, έχουν έντονα συναισθήματα ή χρειάζονται βοήθεια για να κάνουν καλύτερες επιλογές. (προσοχή, βέβαια, στην επιλογή του βιβλίου!)

Έτσι κι αλλιώς, πάντως, η ώρα που περνάμε διαβάζοντας μαζί, μας βοηθάει να επανασυνδεθούμε με το παιδί μας.

Μαριονέτες και παιχνίδι
Τα μικρά παιδιά τρελαίνονται να βλέπουν μαριονέτες, κούκλες κλπ να παίρνουν ζωή και να δίνουν θετικά μηνύματα. «Είμαι ο αρκουδάκος και, ωχ, βλέπω ότι χρωμάτισες το πάτωμα με τις κηρομπογιές σου. Θα πετάξω στην κουζίνα να μας φέρω ένα σφουγγάρι να καθαρίσουμε μαζί. Έλα μαζί μουυυ!» Και, αφού καθαρίσουμε μαζί: «Ωραία, ας βρούμε τώρα ένα μεγάλο χαρτί να ζωγραφίσουμε. Με τις κηρομπογιές ζωγραφίζουμε στο χαρτί!»

Προσφέρουμε δύο επιλογές
Ας πούμε ότι το παιδί μας κάνει κάτι επικίνδυνο ή κάτι που δεν μπορούμε με τίποτα να ανεχθούμε (αυτό βέβαια σηκώνει μεγάλη συζήτηση). Δώστε του δύο εναλλακτικές και αφήστε το να επιλέξει. Με τον τρόπο αυτό, το παιδί έχει κάποιο έλεγχο της κατάστασης .

Ακούμε ένα τραγούδι
Μερικές φορές, αυτό που χρειαζόμαστε όλοι, μικροί- μεγάλοι, για να αποφορτιστεί η ένταση και να επανασυνδεθούμε, είναι ένα μικρό διάλειμμα ξεφαντώματος. Ας ακούσουμε ένα τραγούδι όλοι μαζί ή ας χορέψουμε!

Βγαίνουμε έξω
Όταν αλλάζουμε χώρο, είναι πιο εύκολο να βοηθήσουμε το παιδί να διοχετεύσει την ενέργειά του σε κάτι άλλο. «Δεν μπορώ να σε αφήσω να σκαρφαλώσεις στη βιβλιοθήκη. Μπορείς όμως να σκαρφαλώσεις στο μονόζυγο. ‘Ελα, πάμε έξω να δοκιμάσεις!» ‘Η, «Δε θέλω να κόβεις το χαλί. Πάμε έξω να κόψουμε γρασίδι».

Αναπνέουμε
Παίρνουμε όλοι βαθιές ανάσες. Βοηθάει να επανέλθουμε και να δούμε τα πράγματα από άλλη οπτική.

Πες το με μια ζωγραφιά
Ένας πολύ όμορφος τρόπος για να μιλήσουμε με το παιδί μας για τα λάθη και τις καλύτερες επιλογές: του προτείνουμε να κάνει μια ζωγραφιά με θέμα αυτό που έκανε ή τι θα μπορούσε να είχε κάνει διαφορετικά.

Χώρος χαλάρωσης
Δεν πρόκειται για το γνωστό time-out. Φροντίζουμε απλά να υπάρχει ένας χώρος με κάποια παιχνίδια και προτείνουμε στο παιδί να πάει εκεί να χαλαρώσει, να παίξει, να μαστορέψει, να χαλαρώσει, να κάνει ό,τι θέλει και να επιστρέψει να μιλήσουμε όποτε εκείνο επιθυμεί. Δίνουμε αυτή την επιλογή, ΔΕΝ ΤΟΥ ΤΟ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΜΕ.

Οι παραπάνω προτάσεις αφορούν παιδιά 1-6 ετών, ίσως και μεγαλύτερα.

Κάθε παιδί και κάθε κατάσταση είναι μοναδικά, επομένως, ο καθένας από εμάς επιλέγει αυτά που ταιριάζουν στον ίδιο και το παιδί κάνοντας τις ανάλογες προσαρμογές.

Πηγή :http://www.mothering.com

http://www.betterparents.gr/

Advertisements