Νευριάζετε εύκολα όταν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας ή με συγκεκριμένα άτομα; Μήπως νιώθετε την πίεσή σας να φτάνει στα ύψη σε αρκετές περιπτώσεις μέσα στην ημέρα; Ο θυμός μπορεί να είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, αλλά είναι σημαντικό να τον αντιμετωπίζουμε με θετικό τρόπο, καθώς ο ανεξέλεγκτος θυμός μπορεί να οδηγήσει σε άσχημα αποτελέσματα, τόσο την υγεία, όσο και τις σχέσεις μας.
Τα κυριότερα συμπτώματα των εκρήξεων θυμού είναι απόρροια της αύξησης της αδρεναλίνης και μπορεί να περιλαμβάνουν αύξηση των παλμών και της αρτηριακής πίεσης, αύξηση του ρυθμού αναπνοής κ.ά.
Είστε έτοιμοι να πάρετε στα χέρια σας τον έλεγχο του θυμού σας;Ξεκινήστε με τις παρακάτω 10 συμβουλές διαχείρισης θυμού…
Νο 1: Κάντε ένα διάλειμμα
Το μέτρημα μέχρι το «10» όταν νιώθουμε το θυμό να μας κυριεύει, δεν αποτελεί μια μέθοδο μόνο για παιδιά. Πριν αντιδράσετε σε μια τεταμένη κατάσταση, αφιερώστε λίγα λεπτά για να αναπνεύσετε βαθιά και μετρήστε μέχρι το 10, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει στην εκτόνωση του θυμού σας. Εάν είναι απαραίτητο, «απομακρυνθείτε» για λίγο από το πρόσωπο ή την κατάσταση που σας εξοργίζει, μέχρι τα συναισθήματά σας να υποχωρήσουν.
Νο 2: Μόλις ηρεμήσετε, εκφράστε το θυμό σας
Όταν είστε σίγουροι πως σκέφτεστε καθαρά, εκφράστε την απογοήτευσή σας με σίγουρο και ήρεμο τρόπο. Δηλώστε τον προβληματισμό και τις ανάγκες σας ξεκάθαρα και ειλικρινά, χωρίς να πληγώνετε τους άλλους ή να προσπαθείτε να τους ελέγξετε.
Νο. 3: Κάντε κάποιου είδους άσκηση
Η φυσική δραστηριότητα μπορεί να προσφέρει μια διέξοδο για τα συναισθήματά σας, ειδικά εάν νιώθετε έντονο θυμό. Εάν ο θυμός σας, σας κυριεύει, βγείτε για ένα γρήγορο περίπατο ή για τρέξιμο, ή περάστε λίγο χρόνο για να κάνετε άλλες αγαπημένες δραστηριότητες. Η φυσική δραστηριότητα διεγείρει διάφορες χημικές ουσίες στον εγκέφαλο που μπορεί να σας βοηθήσουν να είστε πιο χαλαροί κι ευτυχισμένοι.
Νο 4: Σκεφτείτε πριν μιλήσετε
Όταν βρίσκεστε «εν βρασμώ», είναι εύκολο να πείτε κάτι που θα μετανιώσετε αργότερα. Αφήστε λίγη ώρα για να σκεφτείτε πριν πείτε οτιδήποτε και επιτρέψτε και στους άλλους που εμπλέκονται στο «πρόβλημα» να κάνουν το ίδιο.
Νο 5: Προσδιορίστε πιθανές λύσεις
Αντί να επικεντρωθείτε σε αυτό που σας νευρίασε, συγκεντρωθείτε στην επίλυση του ζητήματος. Μήπως το ακατάστατο δωμάτιο του παιδιού σας, σας τρελαίνει; Κλείστε την πόρτα. Ο σύντροφός σας αργεί για το δείπνο κάθε βράδυ; Προγραμματίστε τα γεύματα ακόμη πιο αργά ή συμφωνήστε να τρώτε χωριστά μερικές φορές την εβδομάδα. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι ο θυμός δε βγάζει πουθενά και μπορεί μόνο να κάνει τα πράγματα χειρότερα.
Νο 6: Επικεντρωθείτε στο πρόβλημα
Για να αποφευχθεί η κριτική ή η διάθεση επίρριψης ευθυνών -που θα μπορούσε μόνο να αυξήσει την ένταση- επικεντρωθείτε στο τι μπορείτε να γίνει για να λυθεί το πρόβλημα. Να είστε ξεκάθαροι και συγκεκριμένοι. Για παράδειγμα, πείτε, «είμαι θυμωμένη που έφυγες από το τραπέζι, χωρίς να με βοηθήσεις να μαζέψω τα πιάτα», αντί «ποτέ δε με βοηθάς στις δουλειές τους σπιτιού».
Νο 7: Μην κρατάτε κακία
Η συγχώρεση είναι ένα ισχυρό «όπλο». Αν επιτρέψετε στο θυμό και σε άλλα αρνητικά συναισθήματα να παραγκωνίσει τα θετικά σας συναισθήματα, μπορεί να καταλήξετε πικραμένοι και να νιώθετε αδικημένοι, χωρίς να ισχύει πάντα αυτό. Αλλά αν μπορείτε να συγχωρείτε κάποιον που εξόργισε, μπορείτε να μαθαίνετε από την κατάσταση. Δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένουμε από τον καθένα να συμπεριφέρεται ακριβώς όπως θέλουμε ανά πάσα στιγμή.
Νο 8: Χρησιμοποιήστε το χιούμορ για να απελευθερώσετε την ένταση
Το να τα δείτε όλα πιο «χαλαρά» μπορεί να βοηθήσει να διώξετε την ένταση. Μην χρησιμοποιείτε όμως σαρκασμό, καθώς μπορεί να πληγώσει τον άλλο και να κάνει τα πράγματα χειρότερα.
Νο 9: Αποκτήστε δεξιότητες χαλάρωσης
Όταν βρίσκεστε σε ένταση, προσπαθήστε να χαλαρώσετε με μερικές απλές πρακτικές: κάντε ασκήσεις βαθιάς αναπνοής, φανταστείτε μια χαλαρωτική σκηνή, ή επαναλάβετε μια ήρεμη λέξη ή φράση, όπως «χαλάρωσε». Μπορείτε επίσης να ακούσετε μουσική, να γράψετε σε ένα blog ή να κάνετε γιόγκα –οτιδήποτε απ’ όλα χαλαρώνει εσάς.
Νο 10: Να ξέρετε πότε να ζητήσετε βοήθεια
Το να μάθετε να ελέγχετε το θυμό σας, μπορεί να είναι μια πρόκληση. Εξετάστε το ενδεχόμενο να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό, εάν ο θυμός σας μοιάζει να βρίσκεται εκτός ελέγχου, σας αναγκάζει να κάνετε πράγματα που μετανιώνετε ή βλάπτουν τους γύρω σας. Δοκιμάστε συμβουλευτική ή ατομικά μαθήματα διαχείρισης θυμού.
Με την επαγγελματική βοήθεια, μπορείτε να:
• Μάθετε τι είναι ο θυμός
• Προσδιορίστε τι πυροδοτεί το θυμό σας
• Αναγνωρίσετε τα σημάδια ότι πρόκειται να θυμώσετε
• Μάθετε να ανταποκρίνεστε στην απογοήτευση και το θυμό σας με έναν ελεγχόμενο, υγιεινό τρόπο
• Ανακαλύψετε τα υποβόσκοντα συναισθήματα, όπως η λύπη, ο φόβος ή η κατάθλιψη
Τα μαθήματα διαχείρισης θυμού και η επαγγελματική παροχή συμβουλών μπορεί να γίνουν μεμονωμένα, με το σύντροφό σας ή με άλλα μέλη της οικογένειας, ή σε μια ομάδα.
Ο θυμός υπαρχει για να δηλώσει οτι η δυσφορία ειναι μεγαλη. Και η δυσφορία προέρχεται απο ανικανοποιητες ανάγκες. Ειχα ας πούμε ανάγκη απο αγκαλια οταν ημουν μικρός και δεν την ειχα γιατι η μητερα μου δεν ηταν εκει; Λυπαμαι. Ομως η λύπη ειναι πολυ δύσκολη γιατι αναγκαστικά θα πρέπει να σκεφτώ το γιατι η μητερα μου δεν ηταν εκει. Κι αν το σκεφτώ αυτο θα ανακαλυψω οτι η μητερα μου αδιαφορούσε η δεν καταλάβαινε οτι την εχω ανάγκη. Κι αν το συνειδητοποιήσω κινδυνεύω να παραδεχτώ οτι ειμαι μόνος. Κι αν ειμαι μόνος δεν μπορω να επιβίωσω και θα πεθάνω. Προτιμώ λοιπον να μην νιώσω το πραγματικό συναίσθημα που ειναι η λύπη. Θα το κρυψω. Κι οταν εκείνο θα θέλει να έρχεται στην επιφάνεια εγω θα το σπρώχνω προς τα κρατάω. Στο κατω κατω της γραφής μπορω να θυμωσω με άλλα πράγματα. Αλλα επειδή φοβαμαι οτι με το θυμό η ηδη αδιάφορη μαμα θα με εγκαταλείψει περιςςοτερο, δεν θα θυμωσω με αυτήν αλλα με όλο τον υπόλοιπο κόσμο. Με τη δουλεια, με τους φίλους, με τα πράγματα. Με όλους εκτος απο τη μαμα. Που και που θα βγάζω οργή αλλα επειδή αυτη διώχνει τους αλλους θα την μετατρέψω για παραδειγμα σε χιούμορ. Αυτο το χιουμορ που ολοι καταλαβαίνουμε οτι πισω κρύβει πολυ θυμό. Ύστερα υπαρχει και η επανάσταση. Στην Ελλαδα ολοι ειναι επαναστάτες. Αυτη ειναι η κυριότερη λύση για τη διέξοδο του θυμού. Εχω κάνει κακή επιλογή, επέλεξα να με διοικούν ανίκανοι και μετα τους βρίζω και τους φωνάζω για να βγάλω το θυμό προς τη μαμα.

Απο που προέρχεται ο θυμός

Ο θυμός ή/καί η οργή μπορεί να προέρχονται από διάφορες αιτίες. Συνήθως οι ρίζες του επίμονα θυμωμένου ατόμου έχουν ναρκισσιστικές ρίζες. Το άτομο αισθάνεται ότι απειλείται διοτι δεν ικανοποιούνται οι ανάγκες του καί αντιδρά με θυμό. Υπάρχουν συνήθως κρυμμένα θέματα απόρριψης καί χαμηλής αυτοεκτίμησης τα οποία θα πρέπει να διερευνηθούν κατά την διάρκεια της ψυχοθεραπείας. Μπορεί να υπαρχουν θέματα πένθους το οποιο δεν εχει ποτε ξεκινήσει και ποτε δεν ξεκίνησε η σωστή διαδικασία να βιώσει οπως θα έπρεπε γιατι δεν υπηρχε η βοηθεια και η στήριξη.

Ο θυμός για τα δώρα και η υποκρισία

Πολυ μεγάλος θυμός μπορεί επισης να προκύψει απο την υποκρισία των γονέων προς τα παιδια τους για παραδειγμα, οταν τους κανουν δώρα νομιζοντας πως ικανοποιουν καποια ανάγκη των παιδιών τους. Συνήθως τα δώρα αυτα ειναι δώρα ένοχης των γονιών γιατι δεν μπορούν η δεν ξέρουν πως να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των παιδιών τους. Δυστυχώς αυτο ειναι μια μεγαλη υποκρισία. Οταν μιλαμε για αναγκες, δεν εννοούμε τιποτα άλλο απο την συναισθηματική σχεση μεταξύ των ανθρώπων. Για την σύνδεση η οποία αναπτυσσεται μεταξύ των ανθρωπων και η οποία εχει στοιχεια συντροφικότητας, οικείας συνύπαρξης, κατανόησης των σκέψεων και των συναισθημάτων, τρυφερότητας, σεβασμού, οχι επιβολής, οχι καταδυνάστευσης, οχι πίεσης, οχι κτητικοτητας.

Ο θυμός στην ψυχοθεραπεια

Ο θυμός στην ψυχοθεραπεία αφήνεται να εκφραστεί ελεύθερα. Με το χρόνο το άτομο αντιλαμβάνεται την προέλευση του θυμού του. Τις ρίζες του. Όταν αρχίσουν να φαίνονται τα πρώτα σημάδια συνειδητοποίησής του, το άτομο ξεκινάει να αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα που έκρυβε τόσα χρόνια πίσω από το θυμό. Είναι λοιπόν εύλογο να περάσει μία μικρή περίοδο ευσυγκινησίας η οποία θα σημάνει ψυχική πρόοδο καί γενικότερη ψυχολογική εξέλιξη.

Ποιοι κανουν ψυχοθεραπεια για τον θυμό;

Ολοι οι πολιτισμένοι ανθρωποι εχουν την επιλογή να κανουν ψυχοθεραπεια και να κατανοήσουν γιατι ειναι θυμωμένοι. Γιατι οργίζονται. Γιατι δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα νεύρα τους. Γιατι επαναστατουν. Λίγοι ειναι εκείνοι που το επιλέγουν βέβαια γιατι φοβούνται παρα πολυ. Φοβούνται οτι η αδιάφορη μητερα τους θα τους διαλύσει μεσα τους. Ετσι επιλέγουν να διαλύονται καθημερινά και να μην λύσουν ποτε το προβλημα. Οσοι ομως επιλέξουν να κανουν ψυχαναλυση, βρίσκουν τις αιτίες του θυμού τους, αντιμετωπιζουν την ζωη και τα προβλήματα της ρεαλιστικα, δεν μεταδίδουν τον θυμό στα παιδια τους, δεν καταστρέφουν τα παιδια τους, απολαμβάνουν την ζωη τους και κανουν καλές σχέσεις.

Είναι πιο χρήσιμο να εξετάσουμε την πηγή του θυμού και τη διαχείρισή του πριν ακόμα εμφανιστεί.

Επιμέλεια –Μετάφραση: Ελεάνα Πανδιά, Επικοινωνιολόγος, MA, υπ. διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου
Συγγραφέας: Alex Lickerman, M.D.

https://rotasapantaw.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=6013&action=edit

Advertisements